ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Φαγητό …εκπαίδευσης

ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ"

ΤΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΓΕΥΜΑΤΑ ΕΧΟΥΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ – ΘΕΤΙΚΑ ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Από την προηγούμενη Δευτέρα άρχισε να εφαρμόζεται σε 15 σχολεία του Δήμου Βέροιας το πρόγραμμα «Σχολικά Γεύματα» μετά από απόφαση του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και του Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας Θρησκευμάτων.

Το Πρόγραμμα «Σχολικά Γεύματα» στοχεύει, αφενός στην αντιμετώπιση όσο είναι δυνατόν των αναγκών σίτισης των μαθητών που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες πληθυσμού και αφετέρου στην υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας και στην αποτροπή φαινόμενων σχολικής διαρροής. Το πρόγραμμα απευθύνεται στο σύνολο των μαθητών των επιλεγμένων σχολείων, με τη σύμφωνη γνώμη των γονέων-κηδεμόνων αυτών.

Όπως αναφέρει η σχετική εγκύκλιος, η καθημερινή προσφορά στο σχολείο ενός υγιεινού γεύματος περιλαμβάνει σημαντικά μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα κοινωνικά και οικονομικά οφέλη, όπως η μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων και του κοινωνικού αποκλεισμού, η ενίσχυση της εκπαίδευσης, η ενίσχυση της αποδοτικότητας των μαθητών.

Το μενού του Προγράμματος αφορά και στις πέντε (5) εκπαιδευτικές ημέρες της εβδομάδας και είναι ειδικά σχεδιασμένο από το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο της Αθήνας, για να καλύψει τις διατροφικές ανάγκες των μαθητών, στο πλαίσιο της υγιεινής μεσογειακής διατροφής. Τα γεύματα παρασκευάζονται από επιλεγμένους προμηθευτές, που διαθέτουν τα απαιτούμενα συστήματα υγιεινής και σύμφωνα με τις αυστηρές προδιαγραφές που έχουν οριστεί. Επιπρόσθετα, προβλέπονται συνεχείς πιστοποιημένοι έλεγχοι από αρμόδιους φορείς κατά την προμήθεια, διαδικασία παρασκευής και διανομής των γευμάτων.

 

Αεροστεγείς συσκευασίες σε θερμοθαλάμους

Το κάθε προσφερόμενο γεύμα είναι ατομικά συσκευασμένο ανά είδος (ζεστό φαγητό και σαλάτα) σε πλαστικούς περιέκτες μιας χρήσεως, που κλείνουν αεροστεγώς, ώστε να μην επιτρέπουν τις διαρροές κατά τη μεταφορά και να προστατεύουν τα τρόφιμα από σκόνη, έντομα και άλλες ρυπάνσεις. Το ψωμί θα είναι συσκευασμένο σε κλειστές ατομικές συσκευασίες.

Κάθε συσκευασία συνοδεύεται από χαρτοπετσέτες και κατάλληλα πλαστικά πιρούνια ή κουτάλια - κατά περίπτωση - καθώς και μαχαίρια (χωρίς προεξοχές και ανωμαλίες) μιας χρήσεως.

Σε κάθε συσκευασία αναγράφεται η ημερομηνία παρασκευής και τα συστατικά του γεύματος (π.χ σαλάτα εποχής και κυρίως ζεστό πιάτο).

Τα γεύματα είναι τοποθετημένα σε ειδικούς θερμοθαλάμους μεταφοράς τροφίμων με τον ασφαλή ενδεδειγμένο τρόπο. Οι σαλάτες μεταφέρονται σε ψυκτικούς θαλάμους.

Τα γεύματα παραδίδονται στα σχολεία εντός του χρονικού διαστήματος 11:00 π.μ. -12:45 μ.μ. Ο ανάδοχος υποχρεούται να αφήσει τις μερίδες των γευμάτων σε θερμοθαλάμους, τους οποίους παραλαμβάνει την επόμενη σχολική ημέρα.

 

15 σχολεία στον Δήμο Βέροιας

Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα επιλέχθηκε από την Ημαθία ο Δήμος Βέροιας. Έτσι κληρώθηκαν να συμμετέχουν 15 Δημοτικά Σχολεία του Δήμου και συγκεκριμένα:

Κουλούρας, Ριζωμάτων, 4ο, 5ο, 7ο, 8ο, 16ο  Βέροιας, Ειδικό Σχολείο Βέροιας, Αγίας Βαρβάρας Αγ. Βαρβάρα, Ασώματα, Άμμος), Βεργίνας (Βεργίνας, Παλατιτσίων), 1ο, 2ο, 3ο Μακροχωρίου, Πατρίδας και Τριποτάμου.

Οι μεταφερόμενοι μαθητές παίρνουν το φαγητό στο σπίτι για να το φάνε, ενώ αυτοί που δεν χρειάζεται να μεταφερθούν με αστικά και λεωφορεία, τρώνε στα θρανία τους υπό την επίβλεψη των δασκάλων τους. Στην κατηγορία που τα παιδιά τρώνε στο σχολείο τους ανήκει μόνο το αυτό της Κουλούρας και πιθανότατα σε λίγες μέρες και το σχολείο της Πατρίδας.

 

Δεκτό με ενθουσιασμό από τους μαθητές

Για τα «Σχολικά Γεύματα» ρωτήσαμε την άποψη του Διευθυντή της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας Διονύση Διαμαντόπουλο ο οποίος μας είπε:

«Το Πρόγραμμα «Σχολικά Γεύματα», των Υπουργείων Παιδείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, ξεκίνησε σήμερα στην Ημαθία με τη συμμετοχή 15 Δημοτικών Σχολείων του Δήμου Βέροιας και με προοπτική τη γενίκευση του μέτρου.

Παρά την καθυστέρηση στη διανομή που σημειώθηκε σήμερα από την ανάδοχο εταιρία, σημασία έχει ότι το Πρόγραμμα έγινε δεκτό από τους μαθητές μας με ενθουσιασμό. Η ποιότητα των γευμάτων που λαμβάνει υπόψη τις διατροφικές ανάγκες της παιδικής ηλικίας, η καθαριότητα και η υγιεινή στη συσκευασία και η ενεργός υποστήριξη των εκπαιδευτικών εγγυώνται την επιτυχία του μέτρου που έχει έντονο κοινωνικό και εκπαιδευτικό περιεχόμενο. Ενισχύει από τη μια έναν μεγάλο αριθμό οικογενειών που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα, ενώ παράλληλα, και στις περιπτώσεις που η σίτιση γίνεται στο σχολείο, ενδυναμώνονται οι σχέσεις μεταξύ των μαθητών και καλλιεργούνται οι αναγκαίες δεξιότητες σχετικά με τη διαδικασία του γεύματος.

Οι διάφορες επιφυλάξεις που διατυπώθηκαν κατά την ανακοίνωση του Προγράμματος μπορούν και πρέπει να αντιμετωπιστούν με καλή διάθεση και κοινή προσπάθεια, γιατί τα οφέλη για τους μαθητές και τις οικογένειές τους είναι πρόδηλα».

 

Η σίτιση να γίνεται στα σχολεία

Για το θέμα αυτό ζητήσαμε την άποψη του δασκάλου Θόδωρου Κοντογουλίδη από το Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας ο οποίος μας είπε πως «τώρα στις πρώτες μέρες, τα μηνύματα είναι θετικά. Τα παιδιά δείχνουν ανταπόκριση. Όμως ασφαλή συμπεράσματα για την επιτυχία του θα βγάλουμε στην διάρκεια. Τώρα το πρόγραμμα είναι πιλοτικό και χρειάζεται λίγος χρόνος. Πρέπει να δούμε κατά πόσο η ποιότητα και η ποσότητα θα παραμείνει σταθερή» και τόνισε πως«η σίτιση θα πρέπει να γίνεται στο σχολείο. Τα παιδιά θα το χαίρονται περισσότερο, θα αποκτούν καλύτερους δεσμούς μεταξύ τους. Στο σπίτι δεν θα γνωρίζουν οι δάσκαλοι αν το φαγητό πηγαίνει για το παιδί ή το τρώει κάποιος άλλος».

Επίσης ο Θόδωρος Κοντογουλίδης μας τόνισε και για τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα που έχει το συγκεκριμένο πρόγραμμα επισημαίνοντας πως «με το πρόγραμμα σίτισης νομίζω ότι επιτυγχάνονται δύο πράγματα. Και κοινωνική πρόνοια και εκπαίδευση. Είναι κάποιο ποσοστό παιδιών που το έχουν ανάγκη και αυτό αφορά το κοινωνικό κομμάτι. Από εκπαιδευτικής πλευράς πιστεύω πως μαθαίνουν τα παιδιά να τρώνε υγιεινά, την σαλάτα και η εναλλαγή των φαγητών. Δηλαδή να έχουν ένα σωστό και υγιεινό πρόγραμμα διατροφής» και κατέληξε:

«Τα σχολεία δεν ήταν έτοιμα γι αυτό το πρόγραμμα γιατί υπάρχουν ελλείψεις αιθουσών που θα μπορούσαν να διαμορφωθούν κατάλληλα. Τώρα, όπου δεν υπάρχουν αίθουσες, τρώνε στα θρανία υπό την επίβλεψη των δασκάλων και του Διευθυντή, ώστε να περιορίζονται τυχόν προβλήματα από δημιουργία μικροβίων».

Τέλος να αναφέρουμε ότι όλοι οι μαθητές των Ολοήμερων σχολείων τρώνε στις αίθουσες του σχολείου, ενώ για όλους τους μαθητές που τυχόν παρουσιάζουν προβλήματα αλλεργιών σε κάποια φαγητά, εφόσον έχουν δηλωθεί από τους γονείς, τους παρέχονται ξεχωριστά μενού φαγητών που δεν επηρεάζουν την υγεία τους.