- ΕΚΤΟΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
- Posted
- Διαβάστηκε 1437 φορές
Προαστιακός στην Ημαθία
ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΕΙ ΤΟ ΚΟΜΒΙΚΟΤΕΡΟ ΣΗΜΕΙΟ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ. ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΔΗΜΑΡΧΟΙ ΒΕΡΟΙΑΣ, ΝΑΟΥΣΑΣ ΚΑΙ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ
(ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ" - 1/3/21)
Σε αντίθεση με τις προσπάθειες εκσυγχρονισμού που καταβάλλει η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την απόκτηση νέων και σύγχρονων τρένων (ασημένιο βέλος-προαστιακός) και την αναβάθμιση των γραμμών στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα που συνδέει την Θεσσαλονίκη με την Αθήνα, στις άλλες γραμμές που συνδέουν μεγάλα και μικρότερα αστικά κέντρα της Περιφέρειας, υπάρχει υποβάθμιση μέχρι και εγκατάλειψη.
Μία τέτοια αρνητική περίπτωση αποτελεί η σιδηροδρομική γραμμή που διέρχεται από την Ημαθία και εξυπηρετεί νομούς της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας. Μία γραμμή από Θεσσαλονίκη μέχρι την Φλώρινα η οποία όχι μόνο δεν βελτιώθηκε στο πέρασμα δεκάδων χρόνων, αλλά απεναντίας υποβαθμίζεται με την εντυπωσιακή μείωση των δρομολογίων, σε σημείο που δημιουργείται η εντύπωση πως η δρομολόγηση τρένων στην ευρύτερη περιοχή μας θα σταματήσει εντελώς.
Με δεδομένο την πόλη της Βέροιας και φυσικά τα άλλα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της Ημαθίας, την Αλεξάνδρεια και τη Νάουσα, από την αρχή του χειμώνα διεξάγεται μόνο ένα δρομολόγιο από Φλώρινα-Έδεσσα-Σκύδρα-Νάουσα και Αλεξάνδρεια με προορισμό για Πλατύ (κόμβος ανταπόκρισης για Αθήνα) και Θεσσαλονίκη. Το αντίστροφο ισχύει και από Θεσσαλονίκη με προορισμό την Φλώρινα.
Αντίθετα πριν ένα χρόνο σ΄ αυτήν την διαδρομή υπήρχαν πέντε δρομολόγια ημερησίως και με την εμφάνιση της πανδημίας μειώθηκαν σε τρία ημερησίως, για να φτάσουμε στο ένα δρομολόγιο από την αρχή του χειμώνα που διανύουμε.
Παράλληλα μειώθηκε και η παρουσία προσωπικού. Πλέον όποιος θέλει να επιβιβαστεί από τον Σταθμό της Βέροιας, δεν υπάρχει υπάλληλος για την έκδοση εισιτηρίου και έτσι ο επιβάτης ή θα πρέπει να εκδώσει ηλεκτρονικό εισιτήριο μέσω internet, ή θα κόψει πάνω στο τρένο.
Έτσι λοιπόν οι πολίτες που θέλουν να ταξιδέψουν δεν επιλέγουν πλέον το τρένο, αν και το θεωρούν ως μία οικονομικότερη και ξεκούραστη επιλογή. Για τον λόγο αυτό υπάρχει η σημαντικότατη κάμψη κατά 80% στις μετακινήσεις μέσω σιδηροδρόμου.
Η Πέλλα διεκδικεί προαστιακή γραμμή
Ωστόσο η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται σε σχεδιασμούς ανάκαμψης με την βελτίωση των υποδομών και της παροχής υπηρεσιών προς το ταξιδιωτικό κοινό, είτε με την συντήρηση-αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών, όσο και με την δημιουργία νέων γραμμών με προαστιακά δρομολόγια και σύγχρονες αμαξοστοιχίες.
Αυτό το θέμα απασχολεί και την τοπική κοινωνία της ευρύτερης περιοχής μας καθώς υπάρχει πλείστοι λόγοι για τους οποίους η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πρέπει να λάβει υπόψιν για να προβεί σε ανάλογους σχεδιασμούς για την επόμενη εποχή. Πλούσια εξαγωγική περιοχή προϊόντων, πάμπλουτο τουριστικό ενδιαφέρον από τις κλασικές και θρησκευτικές αρχαιότητες, και απεριόριστες δυνατότητες εναλλακτικού τουρισμού.
Στα πλαίσια αυτά οι τοπικοί πολιτικοί παράγοντες της γειτονικής Πέλλας ξεκίνησαν εδώ και τέσσερα (4) χρόνια κάποιες προσπάθειες «αναθέρμανσης» μιας παλαιάς μελέτης που αφορούσε την διασύνδεση του Μητροπολιτικού Οικιστικού Συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης με την Έδεσσα μέσω Γιαννιτσών (με ενδιάμεσες κωμοπόλεις Χαλκηδόνα, Κουφάλια, Άγιος Αθανάσιος κ.λπ.) με προαστιακή σιδηροδρομική γραμμή.
Μάλιστα για το θέμα αυτό η Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Θεοδώρα Τζάκρη απέσπασε την διαβεβαίωση του Διευθύνοντα Συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ πως «αποτελεί μια από τις πρώτες προτεραιότητες της χώρας στα σιδηροδρομικά έργα» και χαρακτήρισε το έργο αυτό «εφικτό και δελεαστικό, εφόσον θα συνδέσει περιοχές όμορες στη Θεσσαλονίκη με το μητροπολιτικό κέντρο της πόλης με το φιλικότερο μεταφορικό μέσο, τον σιδηρόδρομο, και ότι ο ίδιος προσωπικά θα υποστηρίξει το έργο στην συντονιστική επιτροπή που έχει συσταθεί από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών για την προτεραιοποίηση των έργων στην Κεντρική Μακεδονία», η οποία δεν έχει συνεδριάσει ακόμη λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.
Επίσης η Θεοδώρα Τζάκρη στις 18 Ιουνίου 2020 με επίκαιρη ερώτησή της που κατέθεσε προς στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών έφερε στη Βουλή το θέμα της επέκτασης του Δυτικού Προαστιακού Θεσσαλονίκης μέχρι την πόλη της Έδεσσας, μέσω των Γιαννιτσών
Όπως αναφέρεται στο κείμενο, η βουλευτής θεωρεί πως «το έργο αυτό το οποίο θα συνδέσει την Έδεσσα και τα Γιαννιτσά, μέσω προαστιακού, με την Θεσσαλονίκη, εξυπηρετώντας, ταυτοχρόνως, και όλες τις ενδιάμεσες κωμοπόλεις (Χαλκηδόνα, Κουφάλια, Άγιος Αθανάσιος κλπ.), θα πρέπει να αποτελεί μια από τις πρώτες προτεραιότητες της χώρας στα σιδηροδρομικά έργα, μετά τον σιδηροδρομικό άξονα Αθήνας- Θεσσαλονίκης».
Κώστας Βοργιαζίδης: Προτεραιότητα η επέκταση του προαστιακού προς Αλεξάνδρεια-Βέροια-Νάουσα-Έδεσσα
Μετά από όλες αυτές τις διεργασίες που γίνονται από τους πολιτικούς παράγοντες της γειτονικής Πέλλας και πολύ καλά κάνουν για τον τόπο τους, απευθυνθήκαμε στους τρεις Δημάρχους της Ημαθίας για να μας καταθέσουν την δική τους άποψη σχετικά με τους σχεδιασμούς επέκτασης που πρέπει να κάνει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ώστε να υπάρξει συνολική αξιοποίηση του εύφορου κάμπου της Ημαθίας-Πέλλας-Θεσσαλονίκης, της τεράστιας πολιτιστικής κληρονομιάς και τις απεριόριστες δυνατότητες και προοπτικές ανάπτυξης που διαθέτει.
Ο Δήμαρχος Βέροιας Κώστας Βοργιαζίδης απαντώντας στο συγκεκριμένο θέμα μας είπε ότι «η επέκταση του Προαστιακού Σιδηρόδρομου Θεσσαλονίκης θα πρέπει αρχικά να γίνει επάνω στην υφιστάμενη σιδηροδρομική χάραξη Θεσσαλονίκη-Πλατύ-Αλεξάνδρεια-Βέροια-Νάουσα-Έδεσσα, αναβαθμίζοντας το δίκτυο της σημερινής γραμμής το οποίο περιλαμβάνει σημαντικά αστικά και εμπορικά κέντρα της Κεντρικής Μακεδονίας»
Η πλήρης δήλωση του Δημάρχου Βέροιας είναι:
«Η Βέροια εδώ και δεκαετίες αποτελεί σημαντικό σιδηροδρομικό κόμβο στην καρδιά της Κεντρικής Μακεδονίας, συνδέοντας τη Θεσσαλονίκη με τη Νάουσα, την Έδεσσα αλλά και πόλεις της Δυτικής Μακεδονίας όπως η Φλώρινα.
Πριν την υγειονομική κρίση, εκατοντάδες συμπολίτες μας μετακινιούνταν σε καθημερινή βάση από και προς τη Θεσσαλονίκη για λόγους εργασίας ή σπουδών ενώ χιλιάδες επισκέπτες της πόλης μας χρησιμοποιήσουν κάθε χρόνο το τρένο ως μέσο για να επισκεφτούν και να γνωρίσουν τα μνημεία παγκόσμιας εμβέλειας που διαθέτει η περιοχή μας όπως, μεταξύ άλλων, το Μουσείο των Βασιλικών Τάφων της Βεργίνας, το Βήμα του Απ. Παύλου, τις 48 Βυζαντινές Εκκλησίες της Βέροιας και την αρχαία Εβραϊκή Συναγωγή.
Είναι σαφές λοιπόν ότι η επέκταση του Προαστιακού Σιδηρόδρομου Θεσσαλονίκης θα πρέπει αρχικά να γίνει επάνω στην υφιστάμενη σιδηροδρομική χάραξη Θεσσαλονίκη-Πλατύ-Αλεξάνδρεια-Βέροια-Νάουσα-Έδεσσα, αναβαθμίζοντας το δίκτυο της σημερινής γραμμής το οποίο περιλαμβάνει σημαντικά αστικά και εμπορικά κέντρα της Κεντρικής Μακεδονίας.
Εξάλλου, και από άποψη κόστους αν θέλετε η αναβάθμιση μιας υπάρχουσας γραμμής σε πρώτη φάση θα ήταν σε κάθε περίπτωση πιο συμφέρουσα σε σύγκριση με τη χάραξη και την εγκατάσταση μιας εξολοκλήρου νέας σιδηροδρομικής γραμμής. Και για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις, δε θα είχαμε φυσικά καμία αντίρρηση σε δεύτερο χρόνο να υλοποιηθεί και η προτεινόμενη από την κ. Τζάκρη επέκταση του προαστιακού προς τη δυτική Θεσσαλονίκη και τα Γιαννιτσά.
Ως εκ τούτου, εκτιμώ όμως ότι με κοστολογικά, πληθυσμιακά και αναπτυξιακά κριτήρια προτεραιότητα θα πρέπει να έχει η επέκταση του προαστιακού προς Αλεξάνδρεια-Βέροια-Νάουσα-Έδεσσα.»
Νικόλας Καρανικόλας: Ένα από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά ζητήματα υποδομών
Ο Δήμαρχος Νάουσας Νικόλας Καρανικόλας θεωρεί πως τόσο η αναβάθμιση της υφιστάμενης γραμμής που διέρχεται την Ημαθία, όσο και η δημιουργία μιας νέας Χαλκηδώνας-Γιαννιτσών-Σκύδρας θα δώσουν τεράστια δυναμική στην ευρύτερη περιοχή που θα αποτελέσει κομβικό σημείο για ολόκληρη της Κεντρική Μακεδονία.
Συγκεκριμένα μας είπε:
«Ο προαστιακός σιδηρόδρομος της Κεντρικής Μακεδονίας είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής που έχει ουσιαστική ανάγκη ο τόπος.
Η αναβάθμιση της υφιστάμενης γραμμής Θεσσαλονίκη - Πλατύ - Αλεξάνδρεια - Βέροια - Νάουσα -Σκύδρα, σε συνδυασμό με το σχεδιασμό της νέας γραμμής Άγιος Αθανάσιος - Χαλκηδόνα - Πέλλα - Νέα Πέλλα - Γιαννιτσά - Γαλατάδες/Καρυώτισσα -Δάφνη/Καλύβια - Σκύδρα δημιουργούν ένα κομβικό σημείο ανάπτυξης για την Κεντρική Μακεδονία.
Συγχρόνως, η συχνότητα των δρομολογίων (ένα τρένο ανά ώρα και προς τις δύο κατευθύνσεις, σύμφωνα με τον σχεδιασμό) θα δώσει τεράστια δυναμική στην σύνδεση των εν λόγω περιοχών με τη Θεσσαλονίκη.
Ειδικότερα για την Ημαθία, η αναβάθμιση της υφιστάμενης γραμμής και η σύνδεσή της περιοχής μας με τον προαστιακό σιδηρόδρομο αποτελεί αίτημα δεκαετιών των τοπικών κοινωνιών. Αποτελεί θέμα ύψιστης σημασίας για την περιοχή μας και για τον Δήμο Νάουσας. Η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής θα διευκολύνει τις μετακινήσεις των πολιτών, κυρίως εργαζομένων, καθώς και τις μεταφορές εμπορευμάτων από και προς τη Θεσσαλονίκη, την βιομηχανική περιοχή της Σίνδου και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ενώ θα συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό στη μετακίνηση επισκεπτών προς τις περιοχές αρχαιολογικού ενδιαφέροντος της Ημαθίας αλλά και όλων των τουριστικών προορισμών της περιοχής μας.
Το έργο αυτό λοιπόν πρέπει να προχωρήσει με τάχιστο τρόπο γιατί όντως αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά ζητήματα υποδομών για τον τόπο μας.»
Παναγιώτης Γκυρίνης: Θα είναι ωφέλιμο για τις τοπικές κοινωνίες μας
Ταυτόσημες με τους άλλους δύο συναδέλφους του Δημάρχους της Ημαθίας είναι οι απόψεις και του Δημάρχου Αλεξάνδρειας Παναγιώτη Γκυρίνη. Να γίνει πλήρη αναβάθμιση της υπάρχουσας σιδηροδρομικής γραμμής και αυτό αποτελεί μια ρεαλιστική πρόταση.
Συγκεκριμένα ο Δήμαρχος Αλεξάνδρειας Παναγιώτης Γκυρίνης μας είπε:
«Σχετικά με τη προαστιακή σύνδεση Θεσσαλονίκης με την Έδεσσα μέσω Γιαννιτσών που αποτελεί επέκταση ουσιαστικά του Δυτικού Προαστιακού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης μέχρι την Έδεσσα εμείς δεν είμαστε αντίθετοι, όμως η επέκταση και λειτουργία του προαστιακού σταθμού μέσω της υπάρχουσας σιδηροδρομικής γραμμής που διέρχεται μέσα στα όρια του Δήμου Αλεξάνδρειας είναι μια πρόταση ρεαλιστική που την έχω καταθέσει, και αποτελεί πλέον διαχρονικό αίτημα.
Πρόκειται ουσιαστικά για ένα έργο στο οποίο υπάρχει ήδη η υποδομή και θα χρειασθεί ένας επανέλεγχος της υφιστάμενης γραμμής και πιθανή αναβάθμιση, για να δεχθεί το νέο συρμό του προαστιακού και λόγω του γεγονότος ότι οι περιοχές που θα εξυπηρετήσει η υπάρχουσα αυτή γραμμή είναι ουσιαστικά όμορες με το Νομό Πέλλας, άποψη μου είναι λόγω του ότι τα σιδηροδρομικά έργα απαιτούν μεγάλα κονδύλια και σημαντικές απαλλοτριώσεις οι οποίες αποτελούν διελκυστίνδα για ένα τόσο μεγάλο έργο και πολύ χρόνο για να υλοποιηθεί, θα πρέπει να προχωρήσουν οι αρμόδιοι στη λειτουργία προαστιακού που θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη (και θα διέρχεται μέσω του Δήμου μας, από Πλατύ και Αλεξάνδρεια) με τη Δυτική Μακεδονία δίνοντας στο έργο αξία και θα είναι ωφέλιμο για τις τοπικές κοινωνίες μας».
Αφύπνιση, λοιπόν, από τους τοπικούς πολιτικούς παράγοντες της Ημαθίας ώστε ο σιδηρόδρομος που την διέρχεται να συμπεριληφθεί στους σχεδιασμούς αναβάθμισης από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Άλλωστε να μην ξεχνάμε πως η ανάπτυξη του εμπορίου και την διακίνησης αγροτικών προϊόντων, όχι μόνο αυτών που παράγει η Ημαθία, αλλά και από ολόκληρη τη χώρα (πορτοκάλια, μανταρίνια κ.λ.π.) γίνονταν από τα εργοστάσια της Βέροιας με προορισμούς τις ευρωπαϊκές αγορές μέσω των ελληνικών σιδηροδρόμων.
Ο (σιδηρό)δρομος στην Ημαθία έχει την δική του μεγάλη ιστορία!!!
(ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ" - 1/3/21)