- ΕΚΤΟΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
- Posted
- Διαβάστηκε 759 φορές
Λιγοστεύουν οι μαθητές στα σχολεία της Βέροιας...
...ΛΟΓΩ ΥΠΟΓΕΝΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ. ΤΙ ΛΕΝΕ Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΚΑΙ ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΤΟΥ 1ου ΛΥΚΕΙΟΥ, Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΒΕΡΟΙΑΣ, Η ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΑΙ Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΤΗ Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Δυσοίωνες είναι οι προβλέψεις για το άμεσο μέλλον στον μαθητικό πληθυσμό. Οι μαθητές στα σχολεία λιγοστεύουν διαρκώς, αν και προς το παρόν αυτό περιορίζεται κυρίως στα νηπιαγωγεία και στις πρώτες τάξεις του δημοτικού και δεν είναι ακόμα τόσο έντονο στα λύκεια.
Πέρα από την υπογεννητικότητα που είναι το σημαντικότερο πρόβλημα στην χώρα και προκαλεί γήρανση του πληθυσμού της χώρας μας, πραγματική επιδείνωση από τη μαζική μείωση γεννήσεων μετά το 2010 άρχισε να βιώνει για τα καλά το εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο θα γίνει εντονότερο από το 2022 και μετά.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΙΟΒΕ, τότε θα αρχίσει να αποτυπώνεται η δραματική πτώση των γεννήσεων στη λειτουργία του γυμνασίου, ενώ το ίδιο θα συμβεί στα λύκεια από το 2025 και μετά, και στα πανεπιστήμια από το 2028 και μετά. Σωρευτικά ως το 2035 ο αριθμός μαθητών στα σχολεία υπολογίζεται ότι θα έχει μειωθεί κατά 430.000, μεταβάλλοντας ριζικά το τοπίο του εκπαιδευτικού συστήματος.
Το πρόβλημα του 1ου Λυκείου Βέροιας
Το ζήτημα ήρθε στην επικαιρότητα όταν ο Σύλλογος Διδασκόντων του 1ου Γενικού Λυκείου Βέροιας που εδρεύει στο Πάνοραμα, έκανε ενημερωτική παρέμβαση οΔιευθυντής του ΓΕΛ Χρήστος Σκούπρας και ο Υποδιευθυντής Θέμης Ράλλης, στην πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Βέροιας με το αίτημα να γίνει δίκαιη και ισομερείς χωροταξική κατανομήτων μαθητών για την επόμενη σχολική χρονιά.
«Είναι ένα δημόσιο ζήτημα που αφορά την πόλη και γι αυτό θέλουμε να σας καταστήσουμε ενήμερους για το πρόβλημα» είπε ο Διευθυντής του 1ου ΓΕΛ και συμπλήρωσε:
«Το 2015το 2ο ΓΕΛ εγκαταστάθηκε στα Γιοτζαλίκια. Εμείς, δηλαδή το 1ο ΓΕΛ είμαστε σε ευθεία γραμμή γύρω στα 6500 μέτρα και αναγκαζόμαστε να μοιραζόμαστε τους ίδιους μαθητές. Από το 2017 που ανέλαβα διευθυντής στο 1ο ΓΕΛ και μέχρι σήμερα, έχουμε χάσει γύρω στους 80 μαθητές. Τι σημαίνει αυτό; Αυτήν την στιγμή λειτουργούμε με 9 τμήματα, τρία σε κάθε τάξη., με τον φόβο κάθε χρόνο να εγγράφονται λιγότεροι μαθητές».
Επίσης ο κ. Χρήστος Σκούπρας ανέφερε ότι «το 1ο Γυμνάσιο (Φιλίππειο) που εγκαταστάθηκε στο 2ο ΓΕΛ (Γιοτζαλίκια) ήταν το σχολείο στήριξης του σχολείου μας. Το 80% των μαθητών του 1ου Γυμνασίου πήγαιναν στο 1ο Λύκειο. Τώρα που βρίσκονται στην ίδια αυτή με το 2ο Λύκειο και είναι τα περισσότερα παιδιά από τα «παπάκια», τη «βίλα Βικέλα» και γύρω από τα Γιοτζαλίκια, είναι φυσικό να θέλουν να πάνε στο 2ο ΓΕΛ. Αυτό σημαίνει ότι στο σχολείο μας, το 1ο ΓΕΛ, κάθε χρόνο θα εγγράφονται λιγότεροι μαθητές».
Καταλήγοντας ο κ. Σκούπρας τόνισε ότι «ζητάμε να αλλάξει η χωροταξική κατανομή. Το 1ο ΓΕΛ έχει ήδη μια μικρή μειονεξία λόγω της δυσχερούς πρόσβασης. Γι αυτό ζητούμε από τους αρμόδιους, που δεν είναι το Δημοτικό Συμβούλιο, να αλλάξει η κατανομή, ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα. Κάθε χρόνο να παίρνουμε εναλλάξ ένα τμήμα στην πρώτη Λυκείου, δηλαδή να πάρουμε 4ο τμήμα την μία χρονιά και την άλλη να το πάρει το γειτονικό Λύκειο. Δεν ζητάμε να πάρουμε οδούς που ανήκουν παραδοσιακά στο 2ο ΓΕΛ. Απλά να δοθούν οδοί από το κέντρο που πηγαίνουν στο 3ο-4ο Λύκειο. Λεωφορείο θα πάρουν για το 3ο-4ο ΓΕΛ, λεωφορείο θα πάρουν και για το 1ο ΓΕΛ. Ζητάμε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα με αίσθημα δικαίου και ίσης αντιμετώπισης των Λυκείων».
Παρέμβαση για το ίδιο ζήτημα έκανε και ο Υποδιευθυντής του 1ου Λυκείου Θέμης Ράλλης ο οποίος ανέφερε ότι «όταν πήγα στο σχολείο ως καθηγητής, υπήρχαν 12 τμήματα. Τώρα είναι 9 τμήματα και πολύ φοβάμαι ότι πολύ σύντομα το 1ο Λύκειο να απολέσει και αυτά τα τμήματα. Επομένως να δούμε αυτό το ζήτημα με μια καλύτερη χωροταξική κατανομή».
Βοργιαζίδης-Τζήμα: Σοβαρό πρόβλημα της υπογεννητικότητας
Απαντώντας ο Δήμαρχος Βέροιας Κώστας Βοργιαζίδης είπε ότι «σαν Δήμος δεν έχουμε κάποια αποφασιστική αρμοδιότητα επί του θέματος. Αυτό που πρέπει να φοβόμαστε περισσότερο είναι η υπογεννητικότητα και η οποία μοιραία θα οδηγήσει το σύνολο των σχολείων σε συρρίκνωση. Θα είμαστε σε επικοινωνία αν μπορούμε σε κάτι να βοηθήσουμε».
Καταλυτική και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ήταν η τοποθέτηση της Αντιδημάρχου Παιδείας Συρμούλας Τζήμα-Τόπη η οποία επισήμανε πως «σε όλα τα Λύκεια μειώνεται ο αριθμός των μαθητών λόγω της υπογεννητικότητας και αυτό θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια. Σήμερα τα περισσότερα Λύκεια στη Βέροια έχουν 3 τμήματα. Όσα Λύκεια έκαναν και 4ο τμήμα, ήταν εκείνα που είχαν πρόσφυγες. Φέτος δεν θα υπάρχουν ούτε οι πρόσφυγες» ανέφερε χαρακτηριστικά και επισήμανε:
«Μην πάμε να διορθώσουμε ένα πρόβλημα και δημιουργήσουμε κάποιο άλλο. Το 2020 με την χωροταξική κατανομή που ίσχυε έφερε στο Δημαρχείο και την ΕΛΜΕ και την Ένωση Γονέων και Κηδεμόνων οι οποίοι διαμαρτυρήθηκαν από το οξύμωρο γεγονός τα παιδιά από τη «βίλλα Βικέλα», την Ομήρου, από οδούς που βρίσκονται εκεί κοντά στα Γιοτζαλίκια, περνούσαν μπροστά από το 2ο ΓΕΛ και πήγαιναν στο 1ο Λύκειο. Φέτος που άλλαξε η χωροταξική κατανομή δεν υπήρξε καμία αντίδραση προς αυτό. Άρα φρονώ ότι η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση θα λάβει υπόψιν της όλους τους παράγοντες, τηρουμένων των αναλογιών για όλα τα Λύκεια, χωρίς να είναι σε μειονεκτικότερη θέση το 1ο Λύκειο, αλλά να αφουγκραστεί και την κοινωνία και τα παιδιά.
Πιστεύω ότι πολλοί είναι αυτοί που σκέφτονται να δώσουν το ένα ευρώ του εισιτηρίου . Αυτό θα πρέπει να το δει και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας που καλύπτει την μετακίνηση των μαθητών».
Θανάσης Παπαδόπουλος: να μην δυσκολέψουμε την ζωή των μαθητών και των γονιών
Οι κατά νομό Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ότι έχουν τη δυνατότητα προετοιμασίας για τη χωροταξική κατανομή μαθητών/τριών σε Ημερήσια Γενικά Λύκεια για το σχολικό έτος 2022-23 χρησιμοποιώντας την ηλεκτρονική εφαρμογή Gis-based «Χωροταξικό».
Παράλληλα η εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας υπενθυμίζει ότι η εν λόγω εφαρμογή αποτελεί χρήσιμο εργαλείο για τις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, το όποιο προτείνει με αυτοματοποιημένο τρόπο την κατανομή του μαθητικού δυναμικού που πρόκειται να φοιτήσει στην Α’ τάξη Ημερήσιου Γενικού Λυκείου, με βάση την ταχυδρομική διεύθυνση, αφού δίνει την δυνατότητα σχεδίασης σε χάρτη των πολυγώνων της σχολικής περιφέρειας.
Στη συνέχεια, ο χρήστης ελέγχει και επεξεργάζεται την κατανομή συμφώνα με τις εκάστοτε ετήσιες ανάγκες των σχολικών μονάδων και των Δ.Δ.Ε..
Η εφαρμογή διαλειτουργεί με την ηλεκτρονική εφαρμογή «e-εγγραφές», κατανέμει σύμφωνα με τις οδηγίες του χρήστη, δεν παρεμβαίνει στις επιλογές της Δ.Δ.Ε. και δεν αποτελεί οποιασδήποτε μορφής ελεγκτικό εργαλείο, αλλά ένα εργαλείο απλούστευσης της διαδικασίας ειδικά κατασκευασμένο για τις ανάγκες των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, οι οποίες είναι και οι μόνες που έχουν πρόσβαση στα δεδομένα τους.
Παράλληλα η εφαρμογή παρέχει υποστήριξη σεναρίων στις κατανομές, ώστε να δημιουργείται μια νέα κατανομή χωρίς να επηρεάζεται το προηγούμενο αποτέλεσμα. Επίσης, μπορεί να γίνει σχεδίαση νέων σχολικών περιφερειών στον χάρτη με ταυτόχρονη εμφάνιση των διευθύνσεων των μαθητών/τριών.
Όμως πριν απ΄ αυτά η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης πρέπει να έχει μια ξεκάθαρη εικόνα για το πόσοι μαθητές επιθυμούν να φοιτήσουν σε Γενικά Λύκεια και πόσα στα ΕΠΑΛ.
«Πρώτα οι μαθητές θα επιλέξουν το σχολείο προτίμησής τους. Δηλαδή αν θέλουν να πάνε σε Γενικό ή ΕΠΑΛ. Μετά θα έχουμε την γενική εικόνα, αλλά φοβάμαι ότι η εικόνα θα είναι δύσκολη για όλα τα σχολεία γιατί υπάρχει μια μείωση των μαθητών και μια σταθερή ροή προς τα ΕΠΑΛ. Αυτό δεν δημιουργεί τις προϋποθέσεις να γίνουν τέσσερα τμήματα σε όλα τα σχολεία» μας είπε ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας Θανάσης Παπαδόπουλος.
«Όσον αφορά τη περίπτωση γιατί το 2ο Λύκειο είχε τέσσερα τμήματα και το 1ο Λύκειο τρία τμήματα, το 2020 όταν είχα αναλάβει την Διεύθυνση, με την τότε χωροταξική είχαν σταλεί πολλοί μαθητές που διέμεναν στην περιοχή από τα «παπάκια» και πάνω στο 1ο Λύκειο. Αποτέλεσμα να έχουμε 30 γονείς στα …κάγκελα για την διαδικασία της εγγραφής του εκεί. Δηλαδή μαθητές που έμεναν στα 200 μέτρα από τα Γιοτζαλίκια, είχαν αποσταλεί για εγγραφή στο Πανόραμα» επισήμανε ο Θανάσης Παπαδόπουλος και κατέληξε:
«Πώς να στείλω μαθητές που μένουν προς το τέλος της οδού Μητροπόλεως στο Πανόραμα, όταν μπορούν και πηγαίνουν με τα πόδια στο 30ο και 4ο Λύκειο. Άλλωστε από την έδρα της Ιεράς Μητροπόλεως και λίγο πιο πάνω, πάνε στο 1ο Λύκειο στο Πανόραμα. Επίσης δώσαμε μία περιοχή μέχρι την Μπαρμπούτα, λίγο πιο κάτω από το Επιμελητήριο κ.λ.π. Δεν μπορούμε να ελπίζουμε ότι θα δώσουμε πολλά για να κάνουμε και 4ο τμήμα στο 1ο Λύκειο. Επίσης υπάρχει και ο παράγοντας μαθητής και γονιός. Θα βάλω τον μαθητή στην διαδικασία να πάρει το λεωφορείο ή να πάει με τα πόδια στο 3ο-4ο ή στα Γιοτζαλίκια; Δυστυχώς υπάρχουν αυτές οι χωροταξικές προϋποθέσεις που δεν επιτρέπουν άλλου είδους παρεμβάσεις.
Εγώ τους συναδέλφους του 1ου Λυκείου τους είπα να δούμε πρώτα τις πραγματικές επιλογές των παιδιών και αν υπάρχει κάποια δυνατότητα να κάνουμε κάτι, θα το κάνουμε. Αλλά θαύματα και να βρούμε αριθμό μαθητών, δεν γίνονται. Βεβαίως και θα δούμε να …τσιμπήσουμε μία, δύο οδούς από την περιοχή του Προμηθέα, εκεί που είναι σήμερα το όριο ο Τριπόταμος, αλλά δεν νομίζω να βρεθούν άλλα είκοσι παιδιά για να δημιουργηθεί και 4ο τμήμα στο 1ο Λύκειο. Παραπάνω δεν μπορούμε να προχωρήσουμε, γιατί μετά θα χάσει το 5ο Λύκειο. Όπως κι αν το εξετάσουμε, προϋποθέσεις για 4ο τμήμα δημιουργούνται για το 2ο και ίσως το 5ο Λύκειο. Μη θέλοντας να ευνοήσουμε το ένα ή το άλλο σχολείο, μας ενδιαφέρει η έρρυθμη λειτουργία των σχολείων και φυσικά να μην δυσκολέψουμε την ζωή των μαθητών και των γονιών».
Σχολικές υποδομές χωρίς σχεδιασμό
Κατά την συζήτησή μας με τον Διευθυντή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θανάση Παπαδόπουλο βγήκε και μία άλλη παράμετρος που καταδεικνύει σε κάποιο βαθμό την έλλειψη σχεδιασμού στην δημιουργία υποδομών από την εκάστοτε διοίκηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Ενώ υπήρχε στην περιοχή Πανοράματος το 1ο Λύκειο, τα τελευταία χρόνια αναγέρθηκε σε μια ευθεία απόσταση 500 μέτρων και το σχολικό συγκρότημα στα Γιοτζαλίκια. Έτσι «η χωροθέτηση των σχολείων, του 1ου και του 2ου Λυκείου, αντλούν από την ίδια «δεξαμενή» μαθητές σε μεγάλο βαθμό και φυσικά δεν μπορούν να κάνουν και τα δύο σχολεία από τέσσερα τμήματα.
Το άλλο οξύμωρο, για να λειτουργήσει έρρυθμα ένα νέο και σύγχρονο σχολείο, όπως αυτό στα Γιοτζαλίκια, όπου επενδύθηκαν εκατομμύρια ευρώ, μεταφέρθηκε το 2ο Λύκειο που βρίσκονταν απέναντι από την έδρα της Αστυνομικής Διεύθυνσης Ημαθίας, στην αρχή της πόλης, με τους μαθητές που κατοικούν σ΄ εκείνη την περιοχή να αναγκάζονται να μετακινούνται σε μια απόσταση 2.500 μέτρων περίπου (και άλλων τόσων για την επιστροφή τους), επιβαρυνόμενοι οι γονείς τους με το καθημερινό κόστος εισιτηρίου, επιπλέον της κόπωσης.
ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ" (23/5/22)