ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Σιδηρόδρομος και νέος οδικός άξονας

ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ/ΕΟΡΔΑΙΑΣ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟ ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ ΜΑΣ

ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ" (17/10/22)

Άγρια κόντρα υπάρχει μεταξύ της Κοζάνης και της Πτολεμαΐδας, με μήλο της έριδος τη Βέροια. Οι δύο πόλεις του γειτονικού νομού, θέλουν η κάθε μία με τα δικά της επιχειρήματα να συνδεθούν σιδηροδρομικά με την πρωτεύουσα της Ημαθίας.

Πριν από είκοσι μέρες περίπου (26 Σεπτεμβρίου) είχαμε αποκλειστικό εκτενές ρεπορτάζ σχετικά με την προσπάθεια που καταβάλλουν οι αρχές του Νομού Κοζάνης για την ένταξη της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Δυτικής Μακεδονίας με τη Βέροια, στο ευρύτερο σχέδιο της Σιδηροδρομικής Εγνατίας.

Σ΄ εκείνο το ρεπορτάζ αναφέραμε ότι στην συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Δυτικής Μακεδονίας, αναγνώστηκε επιστολή του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών και Βουλευτή Κοζάνης κ. Μιχάλη Παπαδόπουλου με την οποία γνωστοποιούνταν πως στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, εντάχθηκε μετά από πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης, η σιδηροδρομική γραμμή Κοζάνης- Βέροιας.

Αυτή η ανακοίνωση προκάλεσε έντονες αντιδράσεις φορέων της Πτολεμαΐδας καθώς θεωρούν ότι αφενός πρόκειται για «αόρατη» επιστολή του Υφυπουργού Μιχάλη Παπαδόπουλου που αναγνώστηκε στην εν λόγω συνεδρίαση από την Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου Δυτικής Μακεδονίας και αφετέρου θεωρούν πως είναι συμφερότερη και λειτουργικότερη την σιδηροδρομική σύνδεση της Πτολεμαΐδας με τη Βέροια. Μάλιστα στις προτάσεις που κάνει η Πρωτοβουλία Πολιτών της Πτολεμαΐδας, προτείνεται με τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Βέροιας-Πτολεμαΐδας που θα «τρυπήσει» το Βέρμιο, να γίνει και παράλληλος οδικός άξονας.

Σε μια εποχή που με δυσκολία κλείνονται λακκούβες στους δρόμους και υπάρχουν σημαντικοί δρόμοι που δεν διανοίγονται (Βέροια-Βεργίνα-Μελίκη), είναι ουτοπία να αξιώνεται ένα τόσο μεγάλο και πολυδάπανο έργο. Όχι πως δεν είναι μια καλή πρόταση, ωστόσο τέτοια έργα και ιδιαίτερα στην περιφέρεια μπορούν να σχεδιαστούν, αλλά δεν μπορούν να υλοποιηθούν, τουλάχιστον, στην επόμενη 50ετία.

Τι απαντά η Πρωτοβουλία Πολιτών Πτολεμαΐδας

Τα μέλη της Πρωτοβουλίας Πολιτών Πτολεμαΐδας/Εορδαίας διάβασαν το σχετικό δημοσίευμα που κάναμε στις 26 Σεπτεμβρίου  2022 και μας απέστειλε επιστολή με την οποία δίνει νέες πληροφορίες που προέκυψαν μετά από απάντηση που έλαβε της ΕΕ.  

Η επιστολή που μας στάλθηκε αναφέρει μεταξύ άλλων:

«Συμπληρώνονται δύο εβδομάδες από τον βαρύ χαρακτηρισμό προς τον κ. Μ. Παπαδόπουλο «ως ντίλερ συμφερόντων της Κοζάνης», αλλά και η συνέχεια με άλλο μας Δελτίο Τύπου να προκαλούμε και τον ίδιο αλλά και την πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου Δυτικής Μακεδονίας, να εμφανίσουν επιτέλους το email και τον χαρακτηρισμό μας ότι πρόκειται για μια «αόρατη επιστολή».

Δυστυχώς για τον κ. Παπαδόπουλο και ευτυχώς για την εμάς αλλά κυρίως την κοινωνία,  ΥΠΑΡΧΕΙ  ΚΑΙ  Η  ΕΥΡΩΠΗ. 

Η απάντηση που μας ήρθε πριν τρεις μέρες από τα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (όπου όπως σας είχαμε ενημερώσει αποστείλαμε σχετική επιστολή ), αναφέρουμε μόνο ένα τμήμα για εύλογους λόγους.

“Επί του παρόντος, η εν λόγω σιδηροδρομική γραμμή μεταξύ Κοζάνης και Βέροιας προστέθηκε στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από τις ελληνικές αρχές στο πλαίσιο του δικαιώματός τους που ορίζεται στο άρθρο 172 της ΣΛΕΕ (Συνθήκη για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης). Η εν λόγω σιδηροδρομική σύνδεση προσδιορίζεται στο εκτεταμένο δίκτυο ΔΕΔ-Μ και θα αποτελέσει αντικείμενο για περαιτέρω μελέτες σκοπιμότητας”.

Τι μας λέει δηλαδή η απάντηση με δυο λόγια, πως οι Ελληνικές αρχές πρότειναν προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προστεθεί ΌΧΙ ΝΑ ΕΝΤΑΧΘΕΙ ή ότι ΕΝΤΑΧΘΗΚΕ η σιδηροδρομική γραμμή την οποία με τόσο πομπώδη τρόπο εμφανίζει ο κ. Παπαδόπουλος. Δηλαδή οι ελληνικές αρχές (άρα το υπουργείο στο οποίο βρίσκεται ο κ. Παπαδόπουλος), πρότεινε προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή την προαναφερόμενη σιδηροδρομική γραμμή.

Αλήθεια για την άλλη;;; Αυτήν της Βέροιας – Πτολεμαΐδας που συνυπάρχουν προς αξιολόγηση γιατί δεν πήρατε θέση κ. Παπαδόπουλε και στην περίπτωση άρνησης ή διαφωνίας να σταλούν και οι δύο προτάσεις: Να παραιτηθείτε κ. Παπαδόπουλε. Τόσο πολύ «βολική» είναι η καρέκλα του Υφυπουργού;;; Αλήθεια με τι πρόσωπο θα αντιμετωπίσετε στα ελευθέρια της πόλης της Πτολεμαΐδας στις 15 Οκτωβρίου, τον κόσμο που σας τίμησε με την ψήφο του;».

Νέος οδικός άξονας παράλληλος με σιδηροδρομική γραμμή στο Βέρμιο

Με την ευκαιρία της «επικοινωνίας» που δημιουργήθηκε μεταξύ του Συντονιστικού Οργάνου της Πρωτοβουλίας Πολιτών Πτολειμαϊδας/Εορδαίας και της εφημερίδας μας, μας κατατέθηκε και η πρόταση που εκπονήθηκε από το στέλεχος της Πρωτοβουλίας Β. Σωτηρόπουλου για την σιδηροδρομική σύνδεση της Πτολεμαΐδας με τη Βέροια.  

Μάλιστα η πρόταση που αφορά την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου στην Δυτική Μακεδονία και μέρος της έχει συμπεριληφθεί στο Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών, έχει εγκριθεί, σύμφωνα με την Πρωτοβουλία, από όλους τους θεσμικούς φορείς της περισσότερο πληττόμενης περιοχής από την απολιγνιτοποίηση, την περιοχή Πτολεμαϊδας/Εορδαίας, δηλαδή, τον Δήμο Εορδαίας, το Συμβούλιο της πόλης της Πτολεμαΐδας, το Εργατικό κέντρο Πτολεμαΐδας, τον Εμπορικό Σύλλογο Πτολεμαΐδας, την Πρωτοβουλία Πολιτών Πτολεμαΐδας / Εορδαίας για την Ανάπτυξη, όπως και άλλους φορείς και συλλόγους της περιοχής της Δυτικής Μακεδονίας.

Τι προτείνεται λοιπόν;

«Η πρόταση έχει να κάνει με την χάραξη της νέας υπερταχείας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης - Αλβανίας, Θεσσαλονίκης - Μοναστηρίου - Σκοπίων και της Δυτικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας, Θεσσαλονίκης Καλαμπάκας, (με διέλευση από την Πτολεμαΐδα), και που θα εξυπηρετεί όλες τις πόλεις της Δυτικής Μακεδονίας, της Πέλλας και της Ημαθίας.

Φέρνει ανάπτυξη λόγω των επενδύσεων που αναμένονται, (μιας και η υπερταχεία σιδηροδρομική σύνδεση, ενδιαφέρει τους μελλοντικούς επενδυτές αφού η πρόσβαση τους σε τουλάχιστον δυο λιμάνια, θα είναι συντομότατη.

Η πρόταση υπεβλήθη επ’ ευκαιρία των διακρατικών και εθνικών υποχρεώσεων μας, αλλά και της χρηματοδότησης από τα σχετικά ευρωπαϊκά κονδύλια, για την υπερταχεία σιδηροδρομική σύνδεση (160 χιλιόμετρα ωριαίως 160Km/h).

-της Θεσσαλονίκης με την Αλβανία, μέσω Καστοριάς,

-της Αθήνας με την Αλβανία, μέσω Καστοριάς,

-της Θεσσαλονίκης με το Μοναστήρι και τα Σκόπια,

-της Δυτικής σιδηροδρομικής Εγνατίας, Θεσσαλονίκη – Καλαμπάκα,

-και την αναβάθμιση του κάθετου άξονα της υπάρχουσας σιδηροδρομικής γραμμής Φλώρινα – Πτολεμαΐδα - Κοζάνη.

Η πρόταση βγάζει από την απομόνωση όλες τις πόλεις της Δυτικής Μακεδονίας και της Κεντρικής Μακεδονίας οι οποίες παρότι ήταν πολύ κοντά αδυνατούσαν να επικοινωνήσουν και η προτεινόμενη χάραξη, θα καλύπτει πλέον όλες τις μελλοντικές τους ανάγκες μετακίνησης και μεταφοράς.

Η πρόταση συμπληρώνεται από την οδική σύνδεση Πτολεμαΐδας -Βέροιαςη οποία θα είναι παράλληλη και παράδρομη της σιδηροδρομικής γραμμής και θα μπορεί να κατασκευαστεί με ελάχιστο σχετικά κόστος, λόγω οικονομίας κλίμακας, μελετών – κατασκευών και της χρήσης διώροφων σηράγγων και διώροφων γεφυρών (που επιδοτούνται ακόμη περισσότερο από τα Ευρωπαϊκά προγράμματα) και είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη της περιοχής.

Επίσης με την διάτρηση του Βερμίου, ανατολικά της Πτολεμαΐδας, δημιουργείται και η τοπική κυκλική τουριστική διαδρομή, πέριξ του Βερμίου και Βεγορίτιδας, Πτολεμαΐδα - Βέρμιο – χιονοδρομικά κέντρα- Βέροια -Νάουσα -Σκύδρα - Έδεσσα - Άρνισσα - υδατοδρόμιο Βεγορίτιδας - Αμύνταιο - Πτολεμαΐδα, η οποία θα βοηθήσει σημαντικά, με την εύκολη διακίνηση, στην αναβάθμιση του πρωτογενή τομέα και την μεταποίηση αγροτικών προϊόντων, καθώς και τον τουρισμό, καθώς θα υπάρχει εύκολη σύνδεση όλων των πόλεων μεταξύ τους αλλά και με τα αεροδρόμια Καστοριάς και Κοζάνης, το μελλοντικό υδατοδρόμιο Βεγορίτιδας και την Εγνατία Οδό. Επίσης η σιδηροδρομική γραμμή, θα συνδέει τις μεγάλες ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες της Πτολεμαΐδας, και της Φλώρινας και τα λιγνιτωρυχεία τους, τα μεγάλα φωτοβολταϊκά πάρκα που εγκαθίστανται στην περιοχή και τα βιομηχανικά πάρκα Φλώρινας, Πτολεμαΐδας, Καστοριάς και Κοζάνης, που έχουν προγραμματιστεί να λειτουργήσουν μελλοντικά.

Η προτεινόμενη χάραξη της σιδηροδρομικής γραμμής, είναι η συντομότερη, η οικονομικότερη και η ασφαλέστερη, σε σχέση με άλλες εναλλακτικές που προτάθηκαν παλαιότερα αλλά δεν εγκρίθηκαν και καλύπτει όλες τις πόλεις και όλες τις ανάγκες διακίνησης επιβατών και εμπορευμάτων και βέβαια θα μπορεί να χρηματοδοτηθεί από την Ε.Ε., καθώς πληροί όλες τις προϋποθέσεις».

Όπως αναφέραμε οι Τοπικές Αρχές της Βέροιας δεν έχουν καμία εμπλοκή στην υπόθεση, ούτε και έχουν γνώση για τις διαδικασίες που γίνονται, είτε από την περιοχή του Δήμου Κοζάνης, είτε από την περιοχή της Εορδαίας. Φυσικά οι κάτοικοι του Νομού Κοζάνης επιθυμούν την εκτέλεση ενός τόσο μεγάλου έργου για να βγουν από την «απομόνωση, όπως λένε, κάτι που δεν προβληματίζει την περιοχή της Βέροιας. Ωστόσο η υλοποίηση ενός τέτοιου έργου μόνο χρήσιμο θα ήταν…

ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ" (17/10/22)