ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Μπλόκο στην χάραξη του κάθετου άξονα!

ΜΕ ΤΙΣ ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΕΙΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΟΡΩΝ. «ΘΑ ΤΙΣ ΞΕΠΕΡΑΣΟΥΜΕ…» ΔΗΛΩΣΕ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΜΑΣ Ο ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΑΝΤΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΠΑΡΙΣ ΜΠΙΛΛΙΑΣ. ΘΑ ΞΕΠΕΡΑΣΕΙ ΤΑ 200 εκ. ΑΛΛΑ ΑΝΑΖΗΤΕΙΤΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ.

ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ" (6/2/23)

Δύο σοβαρά εμπόδια πρέπει να ξεπεραστούν για να υλοποιηθεί η ολοκλήρωση του κάθετου άξονα, και στα δύο υπολειπόμενα τμήματά του, ώστε να συνδεθεί ο νομός Πέλλας με την Εγνατία οδού, μέσω της Ημαθίας.

Το ένα πρόωρο πρόβλημα είναι οι αρνητικές γνωμοδοτήσεις των περιβαλλοντικών όρων στην χάραξη του τμήματος από την Πατρίδα Βέροιας μέχρι την Εγνατία οδό, στον προσχεδιασμένο κόμβο που θα δημιουργηθεί στο ύψος της Μέσης.

Το άλλο μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η χρηματοδότηση του συνολικού έργου καθώς το κόστος υπολογίζεται στα 200.00.000 ευρώ και ίσως τα ξεπεράσει. Η Ευρωπαϊκή Ένωση περιόρισε σημαντικά τις χρηματοδοτήσεις για έργα αυτοκινητοδρόμων και έτσι πρέπει να εξευρεθούν χρήματα, κυρίως, από τις δημόσιες επενδύσεις.

Πάντως η διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας είναι αποφασισμένη να ασκήσει κάθε πίεση και προς πάσα κατεύθυνση ώστε να υλοποιηθεί αυτό το σημαντικό έργο, τόσο για το Νομό Ημαθίας, όσο και για την γειτονική Πέλλα.   

«Εμείς εργαζόμαστε και υπάρχει δέσμευση του Περιφερειάρχη Απόστολου Τζιτζικώστα ότι ο κάθετος άξονας θα προχωρήσει και θα κάνουμε τα πάντα να τον ολοκληρώσουμε. Εκτιμώ ότι το κατασκευαστικό κόστος, εκτός των απαλλοτριώσεων, θα είναι γύρω στα 200.000.000 ευρώ. Είναι έργο υψηλού κόστους» μας είπε ο Θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Πάρις Μπίλλιας και συμπλήρωσε:

«Τα μεγάλα έργα απαιτούν μεγάλο χρόνο ωρίμανσης και εξεύρεση χρηματοδοτικών εργαλείων. Γιατί η εποχή που χρηματοδοτούσε η Ευρωπαϊκή Ένωση με μεγάλα ποσά τους αυτοκινητοδρόμους, έχει περάσει, έχει αλλάξει η στρατηγική της και αυτό μας δημιουργεί κάποια προβλήματα στην εξεύρεση χρηματοδοτικών εργαλείων.

Το συγκεκριμένο έργο θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό για την ανάπτυξη, όχι μόνο της Περιφερειακής Ενότητας Ημαθίας, αλλά και της Περιφερειακής Ενότητας Πέλλας. Και αυτός εξάλλου ήταν ο λόγος που είχε προταχθεί και από τις δύο Περιφερειακές Ενότητες εδώ και πλέον της μίας δεκαετίας. Δεν είναι ένα έργο που προέκυψε ξαφνικά σήμερα. Βασίζεται στις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και αυτό προσπαθούμε να υπηρετήσουμε και να υλοποιήσουμε». 

«Μπλόκο» από τις αρνητικές γνωμοδοτήσεις περιβαλλοντικών όρων

Όπως προαναφέραμε το ένα «μπλόκο» έχει να κάνει με τις αρνητικές γνωμοδοτήσεις των περιβαλλοντικών όρων. Η πρώτη αρνητική γνωμοδότηση ήρθε από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης το οποίο αναφέρει ότι πρόκειται για γη υψηλής παραγωγικότητας και οι «γαίες Υψηλής Παραγωγικότητας διέπονται από νομικό καθεστώς προστασίας» και να γίνει εξαίρεση από το νομικό καθεστώς προστασίας, θα πρέπει «να υπάρξει διοικητική πράξη σύμφωνη με την κείμενη νομοθεσία».

Σύμφωνα με την νομοθεσία στην  οποία βασίζεται η αρνητική γνωμοδότηση «εκτός από την κατάληψη γεωργικής γης, ανακύπτουν και άλλα θέματα αναφορικά με την αγροτική συνιστώσα στην περιοχή αναφοράς» καθώς από την κατασκευή «θα επηρεαστούν και δίκτυα υποδομής όπως το πρωτεύον αρδευτικό και αντιπλημμυρικό δίκτυο της περιοχής».

Αρνητική ήταν και η γνωμοδότηση του Δήμου Βέροιας ο οποίος εξ αρχής ήταν αντίθετος με την συγκεκριμένη χάραξη του κάθετου άξονα που «κουμπώνει» στο ύψος του χωριού Μέση.  Στην συνεδρίαση του Οκτωβρίου 2022 (05/10/2022), το Δημοτικό Συμβούλιο Βέροιας αποφάσισε αρνητική γνωμοδότηση για δύο λόγους. Ο ένας γιατί με το «κούμπωμα» με την Εγνατία στο ύψος της Μέσης, πλήττεται οικονομικά η πόλη της Βέροιας, ενώ προτείνει , κυρίως, η χάραξη να γίνει με βάση τον υπάρχοντα κόμβο της Βέροιας.

Ένας επιπλέον λόγος για τον οποίο το Δημοτικό Συμβούλιο Βέροιας γνωμοδότησε αρνητικά, είναι πως με την, προτεινόμενη από την Περιφέρεια, χάραξη του κάθετου άξονα, παίρνει 500 τετραγωνικά από την έκταση του Κυνοκομείου Βέροιας. Αυτό θα έχει ως επιπλέον ζήτημα την μετεγκατάσταση του Κυνοκομείου σε άλλη, επαρκή, έκταση με την κατασκευή νέων εγκαταστάσεων. Δηλαδή ότι χρήματα δαπανήθηκαν μέχρι σήμερα, θα πάνε στράφι!!!

Αντίθετα θετική ήταν η γνωμοδότηση της Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας της Περιφερειακής Ενότητας Ημαθίας η οποία αναφέρει πως ο οδικός άξονας διέρχεται από «γη Υψηλής Παραγωγικότητας», αλλά «δεν εμπίπτει σε δάσος ή δασική περιοχή, ούτε σε προστατευόμενη περιοχή Natura 2000».

Πάρις Μπίλλιας: Υπάρχουν εμπόδια που θα τα ξεπεράσουμε…

Για την εξέλιξη των έργων και για τα προβλήματα που υπάρχουν για την υλοποίηση αυτού του σημαντικού έργου, μιλήσαμε με τον Θεματικός Αντιπεριφερειάρχη Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Πάρι Μπίλλια.

Για το τμήμα από Πατρίδα έως την Εγνατία οδό, ο Πάρις Μπίλλιας μας είπε ότι «ολοκληρώνονται οι μελέτες των τεχνικών και παράλληλα περιμένουμε και την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων. Υπάρχουν κάποια μικρά εμπόδια γιατί κάποιοι γνωμοδότησαν αρνητικά, κάνουμε κάποιες τροποποιήσεις στην περιβαλλοντική μελέτη για να ξεπεράσουμε αυτά τα εμπόδια. Η Διεύθυνση Αγροτικής γης είπε ότι περνάει από γη υψηλής παραγωγικότητας και γνωμοδότησε αρνητικά. Υπάρχει βέβαια η δυνατότητα να ξεπεράσουμε αυτήν την αρνητική γνωμοδότηση. Είμαστε σε επαφή και με το υπουργείο, να τους εξηγήσουμε πως ακριβώς έχει η χάραξη, ότι αναγκαστικά πρέπει να γίνει εκεί. Ούτως ή άλλως το τμήμα που καταλαμβάνει για την οδό  με την γη υψηλής παραγωγικότητας, είναι ένα μικρό κλάσμα. Άρα θεωρούμε ότι δεν υπάρχει ουσιαστικό ζήτημα. Όπου και να «κουμπώσει» ο κόμβος, πάλι μέσα από γη υψηλής παραγωγικότητας θα περάσει γιατί είναι κάμπος».

Αναφερόμενος και στην αρνητική γνωμοδότηση του Δημοτικού Συμβουλίου Βέροιας, ο Θεματικός Αντιπεριφερειάρχης τόνισε ότι  «ο Δήμος Βέροιας έχει γνωμοδοτήσει αρνητικά. Ήταν απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Δεν θέλω να μπω στην διαδικασία της αντιπαράθεσης και γι αυτό δεν ειπώθηκε τίποτα. Ή τον θέλει η τοπική κοινωνία τον δρόμο ή δεν τον θέλει. Και κάθε φορά που υπάρχουν αντιρρήσεις, υπάρχουν και καθυστερήσεις» και κατέληξε επισημαίνοντας πως:

«Μόλις ολοκληρωθεί η μελέτη, τότε θα ψάξουμε να βρούμε τα λεφτά για να κατασκευάσουμε το έργο. Με βάση το χρονοδιάγραμμα που είχαμε, θα έπρεπε μέχρι 30 Μαρτίου 2023. Επειδή δεν έχουν εγκριθεί ακόμα οι περιβαλλοντικοί όροι, εκτιμώ ότι θα καθυστερήσουμε κανένα τρίμηνο, δηλαδή θα πάμε στα μέσα του καλοκαιριού. Επισήμως ισχύει το 30 Μαρτίου, αλλά ο ανάδοχος μπορεί να ζητήσει παράταση και να την πάρει».

Έτοιμη η μελέτη Μονόσπιτα-Σκύδρα

Με την ευκαιρία της επικοινωνίας μας με τον Αντιπεριφερειάρχη Πάρι Μπίλλια, ζητήσαμε να μας ενημερώσει και για τις εξελίξεις που υπάρχουν στο άλλο τμήμα του κάθετου άξονα, από τον κόμβο των Μονοσπίτων και μέχρι την Σκύδρα.

Όπως μας είπε ο κ. Μπίλλιας «η μελέτη από τον κόμβο Μονοσπίτων για Σκύδρα έχει ολοκληρωθεί. Είχαμε μία παρατήρηση στα πλαίσια της έγκρισης της ανανέωσης των περιβαλλοντικών όρων από την αρχαιολογική υπηρεσία, ότι στις ανασκαφικές εργασίες που έκαναν στην περιοχή της Μίεζας, βρήκαν έναν τάφο και ζητούσε να απομακρυνθεί η χάραξη της οδού, περίπου 500 μέτρα από τον τάφο που βρέθηκε».

Καταλήγοντας ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας επισήμανε πως «αυτό απαιτεί μία νέα μελέτη για το συγκεκριμένο τμήμα, παρακάμπτοντας τον τάφο, μήκους περίπου τριών χιλιομέτρων. Το σημαντικότερο είναι ότι ψάχνουμε να βρούμε χρηματοδότηση, γιατί αυτό το έργο ανέρχεται σε δαπάνη ύψους 90.000.000 ευρώ, με τιμές του 2018. Και αν κρίνουμε πως οι τιμές άλλαξαν προς τα πάνω, θα υπερβεί το ποσό αυτό. Είμαστε σε συνεννόηση με τον αρμόδιο υπουργό για να δούμε την δυνατότητα χρηματοδότησης μέσα από κάποιο χρηματοδοτικό εργαλείο. Χωρίς χρηματοδότηση, δεν μπορούμε να έχουμε κάποιο χρονοδιάγραμμα υλοποίησής».

Όσον αφορά το μικρό τμήμα από τον κόμβο Μονοσπίτων και μέχρι τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Νάουσας, που ζητάει ο Δήμος Νάουσας να υλοποιηθεί το συντομότερο ο Πάρις Μπίλλιας μας απάντησε ότι «έχω μιλήσει για το θέμα με τον Δήμαρχο Νικόλα Καρανικόλα και το εξετάζουμε κι αυτό. Αλλά ξέρετε θέλουμε να κάνουμε ολοκληρωμένο το έργο. Τώρα αν δούμε ότι υπάρχει αδυναμία χρηματοδότησης, πιθανότατα να γίνει αποδεκτό το αίτημα και να δημοπρατήσουμε μόνο αυτό το τμήμα».

ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ" (6/2/23)