- ΕΚΤΟΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
- Posted
- Διαβάστηκε 5747 φορές
Νέοι κυκλικοί κόμβοι στη Βέροια!
ΓΙΑ ΝΑ ΛΥΣΟΥΝ ΣΟΒΑΡΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ, ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΡΥΠΑΝΣΗΣ. ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ ΓΙΑ ΚΟΜΒΟΥΣ ΣΤΗΝ ΟΔΟ ΠΙΕΡΙΩΝ ΚΑΙ ΠΛΑΤΕΙΑ ΩΡΟΛΟΓΙΟΥ
ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ" (10/7/23)
Μείζονος σημασίας για την παρεχόμενη ασφάλεια των οδικών δικτύων, που εξυπηρετούν τις απαιτήσεις και ανάγκες για μετακίνηση ανθρώπων και μεταφορά αγαθών, είναι αδιαμφισβήτητα οι ισόπεδοι και ανισόπεδοι κυκλοφοριακοί κόμβοι.
Βάσει ερευνών ο κυκλικός κόμβος μειώνει τα τροχαία ατυχήματα κατά 30% και συμβάλλει στην ομαλή κυκλοφορία των οχημάτων. Κριτήριο για τον σχεδιασμό τους είναι η ασφαλής, ταχεία και ομαλή διακίνηση μεταξύ των κυκλοφοριακών ρευμάτων.
Δεδομένων των πλεονεκτημάτων των κυκλικών κόμβων, παρατηρείται η αύξηση της εφαρμογής αυτών σε αστικό και υπεραστικό οδικό δίκτυο. Η βελτίωση της κυκλοφοριακής ικανότητας και της οδικής ασφάλειας που παρέχουν τους καθιστούν ως ένα αποτελεσματικό μέτρο βελτίωσης των κυκλοφοριακών συνθηκών τόσο νέων όσο και υφιστάμενων διασταυρώσεων ρευμάτων κυκλοφορίας. Η μείωση των σημείων εμπλοκής και της σοβαρότητας των ατυχημάτων, καθώς και η διατήρηση χαμηλών ταχυτήτων, τους διακρίνουν από τις υπόλοιπες κατηγορίες ισόπεδων τυπικών διασταυρώσεων και αποτελούν τους κυριότερους, ίσως, λόγους επιλογής τους. Ωστόσο, ο γεωμετρικός σχεδιασμός των κόμβων αυτών είναι που καθορίζει τον βαθμό αποδοτικότητας και ομαλής λειτουργίας τους.
Τέσσερις στη Βέροια και ένας στο Μακροχώρι
Τέσσερα πολύ σημαντικά έργα ανάπλασης αλλά και βελτίωσης της κυκλοφορίας οχημάτων, εξασφαλίζοντας ασφαλή διέλευση πεζών, ολοκλήρωσε τον τελευταίο χρόνο της θητείας της η δημοτική αρχή Βέροιας.
Πρόκειται για τους κυκλικούς κόμβους στην συμβολή των οδών Θερμοπυλών-Ακροπόλεως και Ακροπόλεως-Κίμωνος (οι χαρακτηρισμένοι ως «δίδυμοι»), στην οδό Θωμαϊδου, στην συμβολή Ακροπόλεως και Αμπελοκήπων και στο Μακροχώρι, στην διασταύρωση για τον Διαβατό.
Το πρώτο διάστημα που δόθηκαν στην κυκλοφορία, αναπτύχθηκαν διάφορες απόψεις σχετικά με την χρησιμότητά τους, αλλά στην συνέχεια αποδείχθηκαν ότι συνέβαλαν σημαντικά στην εύρυθμη κυκλοφορία των οχημάτων, στην ασφαλή διάβαση των πεζών και φυσικά στην αισθητική του τοπίου.
Με κορυφαίο παράδειγμα τα πολλά και σημαντικά προβλήματα που έλυσαν οι «δίδυμοι» κόμβοι Θερμοπυλών-Ακροπόλεως και Κίμωνος (εκεί που τελειώνει η λαϊκή αγορά), πολλαπλασιάστηκαν οι σκέψεις για την κατασκευή και άλλων κόμβων σε επικίνδυνα και δύσκολα σημεία της Βέροιας.
Γιώργος Αδαμίδης: Να γίνουν άλλοι δύο κόμβοι
Ήδη η Αστυνομική Διεύθυνση Ημαθίας με το αρμόδιο τμήμα της τροχαίας εισηγήθηκε στον Δήμο Βέροιας την κατασκευή δύο ακόμη κόμβων και συγκεκριμένα ένας στην διασταύρωση των οδών Πιερίων και Σαμψούντος (στο Special) και ένας στην πλατεία Ωρολογίου, μπροστά στην «Χαβάη».
«Είναι δύο δύσκολα σημεία για την σωστή και ασφαλή οδήγηση και γι αυτό με την εμπειρία μας, εισηγηθήκαμε στα σημεία αυτά να κατασκευαστούν κυκλικοί κόμβοι» μας είπε ο Διευθυντής της Αστυνομικής Διεύθυνσης Ημαθίας Ταξίαρχος Γιώργος Αδαμίδης, παρόντος και του Διοικητή του Τμήματος Τροχαίας Αστυνόμου Β Ιωσήφ Παρούτογλου.
«Για την περίπτωση κόμβου στην Πιερίων και Σαμψούντος εισηγηθήκαμε και την κατωφερή μονοδρόμηση του τμήματος που καταλήγει στον περιφερειακό δρόμο, γιατί λόγω της κλίσης της ανηφόρας είναι δύσκολη η άνοδος βαρέων οχημάτων. Όσον αφορά το σημείο της πλατείας Ωρολογίου όπου καταλήγουν ουσιαστικά πέντε δρόμοι (Μητροπόλεως, Μαυρομιχάλη, τα δύο ρεύματα Μ. Μπότσαρη και το ρεύμα από 16ης Οκτωβρίου και Βερόης), θα απαιτηθεί μια μείωση των πεζοδρομίων της πλατείας ώστε να γίνεται πιο εύκολη η διέλευση μεγαλύτερων οχημάτων, όπως τα τουριστικά λεωφορεία και τα αστικά. Αυτά όμως είναι τεχνικά ζητήματα τα οποία θα μελετήσουν οι αρμόδιοι μηχανικοί» κατέληξε ο Ταξίαρχος Γιώργος Αδαμίδης.
Ο κόμβος στην Ακροπόλεως έλυσε προβλήματα
Αναφερόμενος ο Διευθυντής της Αστυνομικής Διεύθυνσης Ημαθίας στα συμπεράσματα που αποκόμισε από την μέχρι τώρα λειτουργία των κόμβων της Βέροιας, μας είπε ότι «έχω θετική άποψη. Ιδιαίτερα οι κόμβοι στην οδό Ακροπόλεως και Θερμοπυλών, έλυσε πολλά προβλήματα και κυκλοφοριακά και ασφάλειας. Ιδιαίτερα την ημέρα της λαϊκής αγοράς το πρόβλημα ήταν εντονότατο».
Όσον αφορά τους άλλους κόμβους ο Γιώργος Αδαμίδης επισήμανε πως «οι κόμβοι που έγιναν στη Βέροια, όλοι τους είναι χρήσιμοι, αλλά όχι απαραίτητοι, εκτός από αυτούς της Ακροπόλεως και Θερμοπυλών. Ωστόσο όμως δημιούργησαν μια πιο σωστή κυκλοφοριακή ροή και, εκτίμηση μου είναι, πως βελτίωσαν την αισθητική των περιοχών όπου κατασκευάστηκαν».
Σύμφωνα με πληροφορίες μας η δημοτική αρχή εξετάζει σοβαρά και μελετά τις εισηγήσεις της αστυνομίας για την κατασκευή των δύο κόμβων σε Πιερίων και πλατεία Ωρολογίου, ενώ στις σκέψεις υπάρχει και η κατασκευή κόμβου στην διασταύρωση των οδών Σταδίου και του δρόμου προς Λαζοχώρι. Πράγματι στο σημείο αυτό υπάρχει έντονο πρόβλημα με την έξοδο των οχημάτων που κινούνται από τον δρόμο του Λαζοχωρίου προς την Σταδίου. Όσον αφορά την κατασκευή κυκλικού κόμβου στο τρίδρομο Ελιάς-Μητροπόλεως και Βενιζέλου, τόσο η πλευρά της Τροχαίας, όσο και ο Δήμος Βέροιας δεν την προκρίνουν, όχι μόνο για τεχνικούς λόγους, αλλά και για την μελλοντική αναπτυξιακή επιλογή στην περιοχή.
Μείωση του χρόνου και της ρύπανσης
Μείωση του χρόνου διέλευσης, λιγότερη αέρια ρύπανση και ηχορύπανση, είναι τα πρώτα αποτελέσματα από τη χρήση των τεσσάρων κυκλικών κόμβων στην πόλη, σύμφωνα με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Ο καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών και διευθυντής του Εργαστηρίου Οδοποιίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Νίκος Ηλιού αναφέρθηκε στην αποτελεσματικότητα των κυκλικών κόμβων, που έχουν κατασκευαστεί στον Βόλο, λέγοντας πως «με αυτούς έχουν μειωθεί οι ταχύτητες των οχημάτων, αλλά παράλληλα έχει μειωθεί και ο συνολικός χρόνος κατά 40%, που χρειάζεται ένα όχημα, για να φτάσει στον προορισμό του. Άλλωστε βλέπουμε ότι και μποτιλιαρίσματα δεν υπάρχουν στους κυκλικούς κόμβους. Παράλληλα σε συνεργασία με το εργαστήριο του καθηγητή κ. Βογιατζή, του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών μελετήθηκαν και άλλοι δείκτες, όπως η αέρια ρύπανση και η ηχορύπανση, όπου επίσης έχουμε πέσει πολύ κάτω από τα επιτρεπόμενα επίπεδα. Για παράδειγμα η αέρια ρύπανσης μειώθηκε κατά 60%. Επίσης δεν καταγράφονται ατυχήματα με τραυματισμούς στους κόμβους. Γι’ αυτό και οι κυκλικοί κόμβοι έχουν βραβευτεί».
Ενδιαφέρον έχει και η άποψή του για τους φωτεινούς σηματοδότες. Ανέφερε πως «κόβουν την ταχύτητα, αλλά, όταν δει κάποιος το πράσινο, γκαζώνει ακόμη περισσότερο, για να περάσει τη διασταύρωση. Οι κυκλικοί κόμβοι δεν σταματούν την κυκλοφορία, όπως την κάνουν οι φωτεινοί σηματοδότες, αλλά τη ρυθμίζουν. Οι κυκλικοί κόμβοι εκτός από λειτουργικοί, είναι και αισθητικώς πολύ καλοί».
ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ" (10/7/23)