ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Η ΤΕΡΝΑ θα… αποφασίσει αν θα γίνει κόμβος στη Μέση για τον κάθετο άξονα

ΩΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΡΙΑ ΤΗΣ ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ. ΤΙ ΛΕΕΙ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΜΑΣ Ο ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ κ. ΠΑΡΙΣ ΜΠΙΛΛΙΑΣ.

ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ" (21/10/24)

Μέσα σε πανηγυρική ατμόσφαιρα και με ιδιαίτερο στόμφο, τον Απρίλιο του 2021 σε ειδική εκδήλωση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στη Θεσσαλονίκη, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο τότε υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής και ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, ανακοίνωσαν την κατασκευή των οδικών αξόνων Θεσσαλονίκης–Έδεσσας και Δράμας–Αμφίπολης.

«Οι δυο οδικοί άξονες αποκτούν χρηματοδότηση και με μελετητική ωριμότητα θα αρχίσουν να κατασκευάζονται, με στόχο όταν ολοκληρωθούν να μετατρέψουν τη βόρεια Ελλάδα σε διεθνή μεταφορικό και αναπτυξιακό κόμβο» ανέφεραν κατά την ομιλία τους οι τρεις πολιτικοί άνδρες.

Και δεν έχει κανένας την παραμικρή διαφωνία να γίνονται νέα και σημαντικά οδικά δίκτυα, γιατί συμβάλλουν στην εύκολη προσπέλαση και επικοινωνία μεταξύ των κατοίκων όλων των νομών, την ασφαλή μετακίνηση των οχημάτων και την ανάπτυξη των εμπορικών σχέσεων.

Όλα καλά μέχρι εδώ και όπως λέει ο λαός «τέτοια να γίνονται». Και εμείς συμπληρώνουμε «αλλά και να γίνονται». Εκφράζουμε αυτήν την έντονη επιφύλαξη, γιατί έχουμε το «ζωντανό» παράδειγμα του κάθετου άξονα Βέροια-Νάουσα-Σκύδρα με την Εγνατίας Οδό. Ένας οδικός άξονας για τον οποίο ξεκίνησε ο σχεδιασμός του πριν από μια 20ετία περίπου, κατασκευάστηκε ένα τμήμα 7,7 χιλιόμετρα (Πατρίδα-Στενήμαχος περίπου) το οποίο δόθηκε σε κυκλοφορία τον Φεβρουάριο του 2017.

Σας υπενθυμίζουμε ότι ο κάθετος άξονας Εγνατία Οδός – Βέροια – Νάουσα – Σκύδρα - Εθνική Οδός Θεσσαλονίκης-Έδεσσας είναι ένας οδικός άξονας μήκος περίπου 37 χλμ. που θα συνδέσει την Εγνατία οδό με τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκης-Έδεσσας.

Είναι ένα έργο που απασχολεί την τοπική κοινωνία για περίπου μια 20ετία, έχουν δαπανηθεί πάνω από 100 εκατομμύρια ευρώ, ως τώρα και έχει ολοκληρωθεί μόνο ένα τμήμα 7 χλμ.

Βοργιαζίδης: Επωφελής για τη Βέροια η γνωμοδότησή μας

Στην εξέλιξη του έργου υπήρξε έντονη διαφωνία στο σημείο που θα «κούμπωνε» με την Εγνατία Οδό. Η Νάουσα (;) με διαχρονικές παρεμβάσεις της επέμενε ο κόμβος με του κάθετου άξονα με την Εγνατία Οδό, να «κουμπώσει» με νέο κόμβο στο ύψος του χωριού Μέση.

Αντίθετα ο Δήμος Βέροιας γνωμοδότησε αρνητικά σ΄ αυτήν την προοπτική καθώς επιχειρηματολογούσε ότι δεν υπάρχει λόγος για ένα νέο κόμβο ανάμεσα σε Κουλούρα και Βέροια και ο κάθετος άξονας θα μπορούσε να συνδεθεί με τον νυν κόμβο της Βέροιας. Και στο επιχείρημα αυτό, αποτελούσε συμπληρωματική ισχυρή άποψη πως αν η διαδρομή κόμβου Μέσης προς Πατρίδα, θα διέρχονταν από χώρο υψηλής παραγωγικότητας.

«Εμείς δεν καταθέσαμε κάποια ένσταση. Απλά εκφράσαμε, όπως μας ζητήθηκε, την δική μας γνωμοδότηση, που λέει ότι το «κούμπωμα» του κάθετου άξονα δεν πρέπει να γίνει στο ύψος του χωριού Μέση, αλλά από τον κόμβο της Βέροιας», μας είπε ο Δήμαρχος Βέροιας Κώστας Βοργιαζίδης και κατέληξε:

«Υπήρξε χάραξη στα σχέδια να γίνει νέος κόμβος περίπου στην συμβολή της οδού Πιερίων με την Περιφερειακή Οδό Βέροιας-Νάουσας και από κει θα κατασκευάζονταν ένας νέος δρόμος που θα κατέβαινε προς τον κάμπο και θα κατέληγε στην Πατρίδα. Σε καμιά περίπτωση δεν ήταν στις προτάσεις μας να γίνει ο δρόμος πάνω στον σημερινό Περιφερειακό. Νομίζουμε ότι αυτή ξη επιλογή θα ήταν επωφελής για την πόλη της Βέροιας».

Περιμένουν την σύμφωνη γνώμη του ιδιώτη διαχειριστή

Τελικά η τεχνική υπηρεσία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας αποφάσισε ότι είναι λογικότερο και «συμφερότερο» είναι να γίνει νέος κόμβος στο ύψος του χωριού Μέση. Όμως και σε αυτήν την περίπτωση, ΤΙΠΟΤΑ δεν προχωρά. Και γι αυτόν τον λόγο υπάρχουν δύο αιτίες.

Στις 29 Μαρτίου 2024 σε τελετή που έγινε στο ΤΑΙΠΕΔ, υπογράφηκε η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού στο σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-EGISPROJECTS που έχει συστήσει την εταιρεία «Νέα Εγνατία Οδός». Έτσι πλέον η γνωστή εταιρεία απέκτησε λόγο στις οποιεσδήποτε αποφάσεις της Περιφέρειας. Συγκεκριμένα θα πρέπει να εγκρίνει την σύνδεση και που, του κάθετου άξονα με την Εγνατία Οδό.

«Υπάρχει μια εμπλοκή με την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ότι αφορά το τμήμα Βέροια-Πατρίδα. Πρέπει να εγκρίνει αυτήν την σύνδεση, τον κόμβο, στην περιοχή της Μέσης η Εγνατία Οδός για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε. Μπορεί να θεωρήσει ότι ένας νέος κόμβος μπορεί να του κοστίσει κάτι παραπάνω στα πλαίσια της συντήρησης του έργου της Εγνατίας Οδού. Γι αυτό χρειάζεται και η συναίνεσή της στην διαδικασία.  Εκεί έχει «κολλήσει» η υπόθεση και γι αυτό καθυστερεί και η συγκεκριμένη μελέτη για να ολοκληρωθεί, για να μπορέσουμε μετά να δούμε πως θα δρομολογήσουμε την κατασκευή» μας είπε ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρική Μακεδονίας, κ. Πάρις Μπίλλιας.

Αναφερόμενος ο Πάρις Μπίλλιας και στα υπόλοιπα ζητήματα που υπάρχουν για την ολοκλήρωση του συνόλου των 37 χιλιομέτρων που θα είναι ο κάθετος άξονας μέχρι να ολοκληρωθεί, μας είπε ότι στο τμήμα από το ύψος του ΣΣ Νάουσας και μέχρι την Σκύδρα, «προσπαθούμε να βρούμε κάποιο χρηματοδοτικό εργαλείο. Δεν σας κρύβω ότι είναι πολύ ακριβή η κατασκευή. Ξεπερνά τα 200 εκ. ευρώ μαζί με τις απαλλοτριώσεις. Ναι μεν έχουν ολοκληρωθεί η μελέτη και τα όποια προβλήματα υπήρξαν με την αρχαιολογία και ότι άλλο προκύψει ξεπερνιούνται. Λύνονται εύκολα αυτά. Το κόστος είναι 120 εκ. ευρώ για το κατασκευαστικό και άλλα τόσα και λίγα λιγότερα για τις απαλλοτριώσεις. Δυστυχώς είναι ένα ακριβό έργο και η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν χρηματοδοτεί εύκολα τέτοια οδικά έργα. Θεωρεί ότι έχουμε κλείσει, ουσιαστικά, τον κύκλο των οδικών έργων στην Ελλάδα. Και αυτό είναι ένα πρόβλημα όχι μόνο για την Περιφέρειά μας, αλλά για το σύνολο των οδικών υποδομών που έχει ανάγκη η χώρα» κατέληξε ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρική Μακεδονίας.

Πάρις Μπίλλιας: Μικρότερο κόστος για το τμήμα Πατρίδα-Εγνατία Οδός

Έτσι επιστρέψαμε την κουβέντα μας με τον κ. Μπίλλια για το τμήμα Εγνατία Οδός-Πατρίδα, για να δούμε κατά πόσο είναι εφικτότερο να ξεκινήσει και να ολοκληρωθεί το έργο, το οποίο, τουλάχιστον θα εξυπηρετήσει το Νομό Ημαθίας. 

«Γι αυτό το τμήμα, το κόστος είναι πολύ πιο μικρό. Απ΄ ότι με έχουν ενημερώσει οι μηχανικοί, απαιτείται ένα ποσό των 50 εκ. και άλλο ένα επιπλέον ποσό περί τα 70 εκ. για τις απαλλοτριώσεις. Είναι κάτι το οποίο, αν ολοκληρωθεί η μελέτη, είναι πιο εύκολο να βρούμε χρήματα για να το χρηματοδοτήσουμε» μας είπε ο  Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρική Μακεδονίας, κ. Πάρις Μπίλλιας.

Ερωτώμενος για τα «εμπόδια» που δημιούργησε ο Δήμος Βέροιας με την αρνητική γνωμοδότηση για την χωροθέτηση κατασκευής κόμβου στο ύψος του χωριού Μέση και όχι κοντά στην είσοδο της Βέροιας, ο κ. Πάρις Μπίλλιας μας είπε ότι «σε μεγάλο βαθμό έχουν ξεπεραστεί. Ευτυχώς ή δυστυχώς είναι γνωμοδότηση και δεν είναι αποφασιστικής σημασίας οι απόψεις που διατυπώνονται από τους εμπλεκόμενους φορείς στα πλαίσια μιας περιβαλλοντικής μελέτης. Θα περίμενα να υπάρχει και συναίνεση του Δήμου που ξέρουν πόσο σημαντικό είναι για την περιοχή το έργο.

Όταν ο άξονας κατασκευαστεί, κάτι το οποίο με την πιο αισιόδοξη αύρα το προβλέψουμε, θα είναι μετά από δεκαετίες, θα περιλαμβάνει 14 κόμβους, εκ των οποίων οι 10 θα είναι ισόπεδοι και οι 4 θα είναι ανισόπεδοι. Συγκεκριμένα για τον κόμβο του Μακροχωρίου η μελέτη προβλέπει την κατασκευή ισόπεδου κόμβου σε πρώτο στάδιο και τη μετατροπή σε ανισόπεδο τετρασκελή κόμβο, μορφής μισού τριφυλλιού σε δεύτερο στάδιο. Προβλέπεται ακόμη η κατασκευή παράπλευρου οδικού δικτύου συνολικού πλάτους διατομής 6 μέτρων.

Από τον άξονα των 34,5 χιλιομέτρων, ένα τμήμα 7,7 χιλιομέτρων ανάμεσα σε Πατρίδα και Νάουσα κατασκευάστηκε. Το έργο είχε ξεκινήσει με μία κατασκευαστική εταιρεία τη δεκαετία του 2000 αλλά το έργο σταμάτησε καθώς παρατηρήθηκε το φαινόμενο πολύ μεγάλων αποζημιώσεων για τις απαραίτητες απαλλοτριώσεις. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα το 2010 να διαλυθεί η εργολαβία και να γίνει νέος διαγωνισμός. Μετά από ατυχής διαγωνισμούς οι οποίοι κράτησαν σχεδόν 3 χρόνια, τελικά το έργο επαναδημοπρατήθηκε στις 14 Μαΐου του 2013 με την Αθωνική Τεχνική Α.Ε. να κερδίζει την εργολαβία του έργου το οποίο έχει προϋπολογισμό 31,5 εκατομμύρια ευρώ. Τελικά μετά από πολλές καθυστερήσεις το έργο δόθηκε στην κυκλοφορία τον Φεβρουάριο του 2017 και υπολείπονται να κατασκευαστούν άλλα 30 χιλιόμετρα περίπου. Πότε; Κανένας δεν μπορεί να ξέρει!!!

ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ" (21/10/24)