
- ΕΚΤΟΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
- Posted
- Διαβάστηκε 329 φορές
«Καταιγίδα» προστίμων μετά τις διακοπές!
ΣΤΟ ΣΤΟΧΑΣΤΡΟ 450.000 ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ Ι.Χ. ΟΧΗΜΑΤΩΝ - ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ (ΡΕΠΟΡΤΑΖ) ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ" (28/07/25)
Ένα από τα πιο μαζικά κύματα επιβολής προστίμων των τελευταίων ετών ξεκινά άμεσα μετά τις καλοκαιρινές διακοπές, με τουλάχιστον 450.000 ιδιοκτήτες οχημάτων να βρίσκονται στο μικροσκόπιο των αρχών για παραβάσεις που αφορούν την ασφάλιση, την πληρωμή τελών κυκλοφορίας και τη διενέργεια τεχνικού ελέγχου (ΚΤΕΟ).
Η ηλεκτρονική διασταύρωση που πραγματοποιήθηκε για το πρώτο εξάμηνο του 2025, σε συνεργασία της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, της Τροχαίας, των ασφαλιστικών εταιρειών και των Ιδιωτικών ΚΤΕΟ, αποκάλυψε το πραγματικό μέγεθος του προβλήματος.
Τεράστια παραβατικότητα
Τα έως τώρα στοιχεία δείχνουν πως:
Περισσότερα από 300.000 οχήματα κυκλοφορούν χωρίς ενεργή ασφάλιση.
Πάνω από 150.000 ιδιοκτήτες δεν έχουν καταβάλει τέλη κυκλοφορίας, παρά το γεγονός ότι τα ΙΧ παραμένουν σε κυκλοφορία.
Χιλιάδες οχήματα δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν με διοικητικά πρόστιμα έως και 400 ευρώ, ενώ αρκετά εμφανίζονται δηλωμένα σε ακινησία, αλλά κυκλοφορούν κανονικά.
Οι πρώτες ειδοποιήσεις για τα πρόστιμα αναμένεται να αποσταλούν τέλη Αυγούστου με αρχές Σεπτεμβρίου, ενώ πλέον οι διασταυρώσεις θα πραγματοποιούνται σε εξαμηνιαία βάση, στο πλαίσιο αυστηροποίησης του ελέγχου.
Τα προβλεπόμενα πρόστιμα:
Ανασφάλιστα οχήματα 250€ – 1.000€
Χωρίς ΚΤΕΟ 400€ και άνω
Μη πληρωμένα τέλη κυκλοφορίας-Διπλάσιο ποσό των τελών + προσαυξήσεις
Αξίζει να σημειωθεί πως όσοι δεν συμμορφωθούν εντός τριών μηνών από την έκδοση της ειδοποίησης, θα αντιμετωπίσουν επανελέγχους και ακόμη πιο βαριές κυρώσεις, σύμφωνα με κύκλους του Υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ.
Τι αλλάζει – Συστηματικοί έλεγχοι κάθε εξάμηνο
Το νέο μοντέλο ελέγχων βασίζεται σε ηλεκτρονική διασύνδεση όλων των αρμόδιων υπηρεσιών. Έτσι, κάθε ΙΧ θα «σκανάρεται» δύο φορές τον χρόνο βάσει:
της ασφαλιστικής του κάλυψης
της καταβολής τελών κυκλοφορίας
της διενέργειας τεχνικού ελέγχου
της κατάστασης κυκλοφορίας (ενεργό ή σε ακινησία)
Στόχος της πολιτείας είναι να μπει τέλος στην ατιμωρησία, αλλά και να αυξηθούν τα δημόσια έσοδα, σε μια περίοδο που η δημοσιονομική ευελιξία περιορίζεται.
Κοινωνικό και πολιτικό στοίχημα
Το ζήτημα, ωστόσο, δεν είναι μόνο οικονομικό ή τεχνικό. Έχει και σαφές κοινωνικό και πολιτισμικό υπόβαθρο. Η χαλαρή αντίληψη για την υποχρέωση συντήρησης και ασφάλισης του οχήματος, σε συνδυασμό με τη μακρόχρονη ανοχή της Πολιτείας, έχει διαμορφώσει μια κουλτούρα παραβατικότητας.
Αυτό ακριβώς επισημαίνουν και οι εκπρόσωποι του κλάδου, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για ενημέρωση των πολιτών, αλλά και ουσιαστική στήριξη όσων πραγματικά δεν μπορούν να ανταποκριθούν.
Το ερώτημα είναι αν η επιβολή προστίμων από μόνη της αρκεί για να αλλάξει μια βαθιά ριζωμένη συνήθεια – ή αν απαιτείται μια ευρύτερη μεταρρύθμιση με κοινωνική διάσταση.
Τι λένε οι ειδικοί του κλάδου
Η ακρίβεια και η οικονομική πίεση καθιστούν τη συντήρηση του αυτοκινήτου πολυτέλεια για πολλές οικογένειες, με αποτέλεσμα να κυκλοφορούν οχήματα που δεν πληρούν βασικά πρότυπα ασφάλειας, κάτι που θέτει σε κίνδυνο όχι μόνο τους ίδιους τους οδηγούς αλλά και τους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου.
Βασίλης Ελευθεριάδης: θεωρούν την ασφάλιση πολυτέλεια
Για το θέμα αυτό είχαμε μια συζήτηση με τον Γεν. Γραμματέα του Σωματείου Ασφαλιστικών Πρακτόρων Νομού Ημαθίας κ. Βασίλη Ελευθεριάδηο οποίος μας είπε:
1.Ποια είναι η γενικότερη εικόνα με τα ανασφάλιστα αυτοκίνητα στην Ημαθία;
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, περίπου το 9% των οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα είναι ανασφάλιστα. Αυτό σημαίνει ότι περίπου 500.000 οχήματα είναι χωρίς ασφάλιση. Αυτά τα οχήματα επιβαρύνουν την ασφαλιστική αγορά και το Επικουρικό Κεφάλαιο σε περίπτωση ζημιών.
Στην Ημαθία, όπως και σε όλη την Ελλάδα, τα ανασφάλιστα αυτοκίνητα υπόκεινται σε διοικητικές και ποινικές κυρώσεις. Οι ιδιοκτήτες ανασφάλιστων οχημάτων κινδυνεύουν με πρόστιμα, αφαίρεση πινακίδων και διπλώματος οδήγησης, καθώς και με ποινικές διώξεις σε περίπτωση ατυχήματος.
Διοικητικές κυρώσεις:
• Πρόστιμο: Το πρόστιμο για ανασφάλιστο όχημα είναι 250€ και καταβάλλεται μέσα σε 30 ημέρες από την ειδοποίηση.
•Αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας: Η αστυνομία μπορεί να αφαιρέσει τις πινακίδες και την άδεια κυκλοφορίας του οχήματος.
•Αφαίρεση διπλώματος οδήγησης: Σε περίπτωση εμπλοκής σε ατύχημα με ανασφάλιστο όχημα, ο οδηγός κινδυνεύει με αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για ορισμένο χρονικό διάστημα.
Ποινικές κυρώσεις:
•Ποινική δίωξη: Εάν προκληθεί ατύχημα με ανασφάλιστο όχημα, ο οδηγός μπορεί να διωχθεί ποινικά για σωματικές βλάβες ή θάνατο, ανάλογα με τη σοβαρότητα του ατυχήματος.
•Αποζημίωση: Ο ιδιοκτήτης του ανασφάλιστου οχήματος είναι υπεύθυνος για την αποζημίωση των ζημιών που προκλήθηκαν σε τρίτους.
Επιπλέον, σε περίπτωση που εντοπιστεί ανασφάλιστο όχημα, η ΑΑΔΕ θα αποστείλει ειδοποίηση στον ιδιοκτήτη για να ασφαλίσει το όχημα ή να δώσει εξηγήσεις. Αν δεν συμμορφωθεί, θα επιβληθεί πρόστιμο και θα ακολουθήσουν οι προβλεπόμενες κυρώσεις.
Συμπέρασμα:
Η κυκλοφορία ανασφάλιστου οχήματος στην Ημαθία, όπως και σε όλη την Ελλάδα, είναι παράνομη και επισύρει σοβαρές συνέπειες. Συνιστάται στους ιδιοκτήτες οχημάτων να εξασφαλίζουν την έγκαιρη ασφάλιση των οχημάτων τους για να αποφύγουν τις δυσάρεστες συνέπειες.
2. Θεωρείται ότι οι Έλληνες έχουν αναπτυγμένη την ασφαλιστική συνείδηση;
Η ασφαλιστική συνείδηση στην Ελλάδα είναι σε χαμηλά επίπεδα, με μεγάλο ποσοστό ανασφάλιστων κινδύνων. Αυτό οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, όπως η έλλειψη παιδείας και η αντίληψη ότι η ασφάλιση είναι περιττή ή ακριβή.
3.Ποιοι οι λόγοι που αποφεύγουν την ασφάλιση των οχημάτων τους
• Έλλειψη παιδείας:
Η έλλειψη ενημέρωσης και εκπαίδευσης σχετικά με τα οφέλη της ασφάλισης αποτελεί σημαντικό εμπόδιο.
• Οικονομική κρίση:
Η οικονομική δυσπραγία οδηγεί πολλούς να θεωρούν την ασφάλιση πολυτέλεια.
• Αντίληψη του κινδύνου:
Πολλοί Έλληνες δεν αντιλαμβάνονται πλήρως τους κινδύνους που τους απειλούν και πιστεύουν ότι δεν θα συμβεί κάτι σε αυτούς.
• Αντιμετώπιση του κράτους:
Υπάρχει έλλειψη εμπιστοσύνης στο κράτος και στις υποδομές του, με αποτέλεσμα να μην θεωρείται η ασφάλιση απαραίτητη.
Έλλειψη κινήτρων:
Δεν υπάρχουν επαρκή κίνητρα για την ασφάλιση, όπως φορολογικές ελαφρύνσεις ή επιδοτήσεις.
4.Σε ένα σοβαρό ατύχημα ή δυστύχημα, με εμπλοκή ενός ανασφάλιστου οχήματος, τι συνέπειες υπάρχουν και κατά πόσο το ασφαλισμένο αυτοκίνητο καλύπτεται;
Σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος με εμπλοκή ανασφάλιστου οχήματος, η αποζημίωση για τις ζημιές του ασφαλισμένου οχήματος καλύπτεται από το Επικουρικό Κεφάλαιο, υπό ορισμένες προϋποθέσεις.
Αν το ασφαλισμένο όχημα έχει και κάλυψη για ζημιές από ανασφάλιστο όχημα (μέχρι το ύψος ενός ποσού ζημίας), τότε η αποζημίωση καταβάλλεται από την ασφαλιστική εταιρεία του ασφαλισμένου οχήματος και στη συνέχεια η εταιρεία διεκδικεί τα χρήματα από το Επικουρικό Κεφάλαιο ή απευθείας από το ανασφάλιστο όχημα.
Προϋπόθεση για την κάλυψη, είναι να καλεστεί και να καταγραφεί το ΑΤΥΧΗΜΑ από την ΤΡΟΧΑΙΑ.
5. Τα μέτρα-πρόστιμα που ισχύουν σήμερα, καθώς και οι έλεγχοι, είναι ικανά ώστε να συμβάλλουν στη μείωση των ανασφάλιστων οχημάτων;
Σίγουρα τα Μέτρα – Πρόστιμα που ισχύουν σήμερα, προβληματίζουν τους ανασφάλιστους, ώστε να ασφαλίσουν τα οχήματά τους. Όμως γνωρίζουμε όλοι μας πολύ καλά, ότι δεν αρκεί το να ισχύει κάποιο μέτρο. Θα πρέπει να γίνονται οι σχετικοί έλεγχοι εντατικότερα από την Πολιτεία, ώστε να διασταυρώνονται οι παραβάτες που δεν εφαρμόζουν την Νομοθεσία.
Γιάννης Ζερβός: Να δούμε το ΚΤΕΟ όχι ως υποχρέωση, αλλά σαν πράξη προστασίας
Για το ίδιο θέμα ζητήσαμε και την άποψη του ιδιοκτήτη ΚΤΕΟ Γιάννη Ζερβούο οποίος μας τόνισε τα εξής:
«Υπάρχει αυξημένη ανησυχία για τον τεράστιο αριθμό οχημάτων που κυκλοφορούν χωρίς ΚΤΕΟ, με αποτέλεσμα να ανακύπτει μείζον θέμα για την οδική ασφάλεια της χώρας. Έτσι ο τεχνικός έλεγχος αναδεικνύεται πάνω απ’ όλα ως πράξη ευθύνης,απέναντι στην οικογένειά μας, στους ανθρώπους που μεταφέρουμε, αλλά και σε κάθε συμπολίτη μας που κινείται στον δρόμο. Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι πολλές τραγωδίες θα είχαν αποφευχθεί αν είχε προηγηθεί ένας σωστός και έγκαιρος τεχνικός έλεγχος. Η πρόληψη είναι το ισχυρότερο μας όπλο.
Με βάση τα επίσημα στοιχεία και τις διατάξεις του Νόμου 5113, που ενσωματώνει την Οδηγία (ΕΕ) 2021/2118, προβλέπεται η ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής διασταύρωσης για τα ανασφάλιστα και ανεξέλεγκτα οχήματα. Οι πρώτες εκτιμήσεις αναφέρουν πάνω από 600.000 ανασφάλιστα οχήματα και περισσότερα από 2.500.000 χωρίς έγκυρο δελτίο τεχνικού ελέγχου. Οι αριθμοί αυτοί δεν είναι απλώς στατιστικά – είναι εν δυνάμει κίνδυνοι στον δρόμο.
Είναι καιρός να δούμε το ΚΤΕΟ όχι σαν υποχρέωση, αλλά σαν πράξη προστασίας. Όχι για να αποφύγουμε ένα πρόστιμο, αλλά για να αποφύγουμε μια απώλεια».
ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ (ΡΕΠΟΡΤΑΖ) ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ" (28/07/25)
Σχετικά Άρθρα
-
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΤΗ "ΒΕΡΟΙΑ" ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ 28/07/2025
-
Ο Πρόεδρος της Ε.Ι.Ε.Τ. στην εκδήλωση για τη συμπλήρωση 50 ετών από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας
-
ΕΙΕΤ: Συγχαρητήριο μήνυμα για τους επιτυχόντες μαθητές των Πανελληνίων Εξετάσεων
-
Διαθέσιμοι κλιματιζόμενοι χώροι στον Δήμο Ηρωικής Πόλης Νάουσας για την προστασία των πολιτών από τον καύσωνα