- ΕΚΤΟΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
- Posted
- Διαβάστηκε 1107 φορές
Λιγότερα σκουπίδια, μικρότερο κόστος
Ο ΔΗΜΟΣ ΒΕΡΟΙΑΣ ΜΕΤΑΦΕΡΕΙ ΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΜΕ ΔΙΚΑ ΤΟΥ ΠΡΕΣ ΚΟΝΤΕΪΝΕΡ
ΒΑΣΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ Η ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΛΕΝΕ Ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΚΑΙ Ο ΘΟΔΩΡΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ
Κάποιος που παρακολουθεί τις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Βέροιας, θα διαπιστώσει ότι μεταξύ των ερωτημάτων που γίνονται από τους δημοτικούς συμβούλους, είναι το πρόβλημα των σκουπιδιών. Ένα μείζον πρόβλημα το οποίο χρόνια τώρα η τοπικές αρχές προσπαθούν να επιλύσουν, αλλά παρά τις καλές προθέσεις, δυστυχώς δεν κατέστη δυνατόν να επιλυθεί στο βαθμό που απαιτείται σε μια ευρωπαϊκή πόλη, όπως θέλετε να χαρακτηρίζεται η Βέροια και δη οι πόλεις όλης της Ελλάδας.
Το πρόβλημα οξύνθηκε περισσότερο τα τελευταία χρόνια καθώς υπάρχει μείωση προσωπικού και μόνο με τις πεντάμηνες ή και δίμηνες προσλήψεις (υπό τη μορφή της κοινωφελούς εργασίας) στις υπηρεσίες καθαριότητας, υπάρχει «καθαρότερη» εικόνα στην πόλη.
Πολλές φορές ακούμε τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο Καθαριότητας Βασίλη Παπαδόπουλο να επαναλαμβάνεται στο Δημοτικό Συμβούλιο, τονίζοντας πως οι υπηρεσίες το πρωί παραδίδουν την πόλη καθαρή. Και αν λάβουμε υπόψιν πως η φύση δεν παράγει απορρίμματα, τότε είναι αυτονόητο πως στην καθαριότητα της πόλης σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν οι πολίτες, με τον τρόπο που διαχειρίζονται τα απορρίμματα.
Ένα βήμα μπροστά…
Όποιος επισκεφθεί μια πόλη άλλης ευρωπαϊκής χώρας και κυρίως της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης, θα δει ότι οι πολίτες αυτών των χωρών διακατέχονται από άλλη κουλτούρα στο θέμα των απορριμμάτων, αλλά και οι κρατικές δομές τους παράσχουν κάθε υλικοτεχνική και παιδαγωγική δυνατότητα.
Σιγά σιγά γίνεται και στην χώρα μας μια προσπάθεια βελτίωσης των δομών αυτών και της διαφορετικής διαχείρισης των απορριμμάτων. Άλλοι Δήμοι υλοποίησαν νωρίτερα κάποιες υποδομές, σύμφωνα με τις «επιταγές» της Ευρωπαϊκής Ένωσης και άλλοι σε αργότερους οι καθόλου ρυθμούς. Πάντως οι περισσότεροι Δήμοι στην Ελλάδα αναγκάστηκαν να κλείσουν στις ανεξέλεγκτες χωματερές αφού τα πρόστιμα είναι τσουχτερά.
Μεταξύ των Δήμων που δεν διαθέτουν ΧΥΤΥ ή ΧΥΤΑ ή όποια άλλη υποδομή διαχείρισης των απορριμμάτων, είναι και ο Δήμος Βέροιας. Μετά από πολύχρονη δικαστική διαμάχη και το οριστικό «ναυάγιο» κατασκευής εργοστασίου ΧΥΤΑ στην θέση «12», την οποία ευθύνη είχε η Περιφερειακή Ενότητα Ημαθίας με τον ΕΣΔΑ, η Βέροια όπως και οι άλλοι δύο Δήμοι του Νομού μας αναγκάστηκαν να βρουν άλλους τρόπους διάθεσης των απορριμμάτων τους.
Έτσι ο Δήμος Βέροιας αφού το 2011 έκλεισε την χωματερή που βρίσκονταν πλάι στον Αλιάκμονα, απέναντι από τον οικισμό του Μετοχίου, αναγκάστηκε να έρθει να συμφωνία με τον ΧΥΤΑ της Κοζάνης όπου εκεί καταβάλει ένα σημαντικότατο χρηματικό ποσό για την διαχείριση των απορριμμάτων, αλλά και για την μεταφορά τους με ιδιωτικά οχήματα από τη Βέροια στην Κοζάνη.
«Επιλέξαμε την Κοζάνη καθώς ήταν η οικονομικότερη λύση για τον Δήμο Βέροιας» μας είπε ο Αντιδήμαρχος Καθαριότητας Βασίλης Παπαδόπουλος και συμπλήρωσε «είμαστε από τους πρώτους Δήμους που αρχίσαμε να εφαρμόζουμε την ορθή διαχείριση των απορριμμάτων, μετά την αποκομιδή τους. Και αυτό μας κόστισε κιόλας, γιατί όπως συμβαίνει συνήθως, αυτός που βαδίζει σύμφωνα με τον νόμο την …πληρώνει. Μας κόστισε 1.000.000 ευρώ ενώ άλλοι Δήμοι επέλεξαν την παρανομία».
Για την μεταφορά των απορριμμάτων, ο Δήμος Βέροιας δημιούργησε έναν Κινητό Σταθμό Μεταφόρφωσης, μετά από Κοινή Υπουργική Απόφαση. Παράλληλα ο Δήμος Βέροιας για να μεταφέρει τα απορρίμματα από τον Σταθμό Μεταφόρτωσης (βρίσκεται μεταξύ Αγίας Βαρβάρας και Ασωμάτων), μετά από προκήρυξη, υπέγραψε σύμβαση με ιδιώτη.
«Ο Δήμος επιβαρύνθηκε και πάλι με ένα χρηματικό ποσό για την κατασκευή του Σταθμού Μεταφόρτωσης, με σωστές υποδομές ώστε να μην ρυπαίνει το περιβάλλον» τονίζει ο Βασίλης Παπαδόπουλος και συμπληρώνει πως«ο συγκεκριμένος χώρος είναι αδειοδοτημένος και διαθέτει περιβαλλοντική μελέτη. Όλα αυτά όμως ήταν σε νηπιακή μορφή, αφού επιδέχεται βελτιώσεις».
Οι ενέργειες του Θόδωρου Θεοδωρίδη
Εκείνη την εποχή Αντιδήμαρχος Καθαριότητας ήταν ο Θόδωρος Θεοδωρίδης ο οποίος προέβη σε κάποιες ενέργειες που είχαν σαν αποτέλεσμα να έρθουν στον Δήμο Βέροιας κάποιοι τράκτορες, με σκοπό να προμηθευτεί στην συνέχεια ο Δήμος και κάποια πρες κοντέϊνερ για την μεταφορά των απορριμμάτων στην Κοζάνη, χωρίς την οικονομική επιβάρυνση του ιδιώτη.
«Στην συνέχεια άνοιξε ένα πρόγραμμα για την προμήθεια απορριμματοκιβωτίων, τα λεγόμενα πρες κοντέινερ και σπαστήρων, που θα βοηθούσαν στην μεταφορά των ογκωδών και αστικών απορριμμάτων» μας είπε ο Βασίλης Παπαδόπουλος και επισήμανε πως «ο Δήμος μας μπήκε στο πρόγραμμα αυτό και απέκτησε τέσσερα πρες κοντέινερ και ενός τράκτορα, γιατί οι δύο δεν έφταναν. Έτσι, λοιπόν εδώ και δέκα μέρες μεταφέρουμε τα απορρίμματα στην Κοζάνη και με δικά μας οχήματα».
Για το θέμα αυτό ο πρώην Αντιδήμαρχος Θόδωρος Θεοδωρίδης μας είπε ότι «σε ότι μας αφορά, θεωρώ ότι είναι τεράστιος ο χρόνος απόκτησης των τρακτόρων μεταφοράς απορριμμάτων, στην Κοζάνη, μέχρι να αρχίσει η μεταφορά. Πέντε χρόνια είναι πολύς χαμένος χρόνος. Ασφαλώς και δεν είναι διαχείριση η μεταφορά και μόνον των απορριμμάτων. Είναι περιττό να επαναλαμβάνομαι. Όμως είναι γεγονός ότι το βασικό στοιχείο της επιτυχίας, οι πολίτες, δεν έχουν ιδέα πόσο μας κοστίζει και ποιες είναι οι υποχρεώσεις τους. Αυτό είναι έκδηλο και μέσα στην πόλη και οπουδήποτε στην ύπαιθρο».
Προτεραιότητα στην πρόληψη…
Το Εθνικό Σχέδιο για τη Διαχείριση Αποβλήτων, αποτελεί μία τόσο κρίσιμη όσο και επίκαιρη πρωτοβουλία για να αλλάξει η κατάσταση που επικρατεί σήμερα στη διαχείριση των απορριμμάτων. Ήρθε επιτέλους η ώρα η πολιτεία να πράξει το αυτονόητο: προτεραιότητα στην πρόληψη, την κομποστοποίηση, την επαναχρησιμοποίηση και την ανακύκλωση, αντί να θάβει το πρόβλημα κάτω από το χαλί.
«Η διαχείριση απορριμμάτων συνεχίζει να είναι ένα από τα κορυφαία προβλήματα στη χώρα μας. Ιδιαίτερα σε κάποιες περιοχές είναι πίσω κάποιες δεκαετίες. Βέβαια οι απαιτήσεις των οδηγιών της ΕΕ, απέχουν πολύ από την Ελληνική πραγματικότητα» μας είπε ο πρώην Αντιδήμαρχος Καθαριότητας Θόδωρος Θεοδωρίδης και τονίζει ότι «ως ανταποδοτική δραστηριότητα, το κόστος διαχείρισης είναι και πολύ μεγάλο και μακριά από τα ζητούμενα. Κι ενώ η τεχνολογία εξελίσσεται ραγδαία και οι διάφορες μέθοδοι διαχείρισης διαμορφώνονται ανάλογα εμείς ακόμη ψάχνουμε».
Επίσης ο Θόδωρος Θεοδωρίδης κατέληξε τονίζοντας ότι «είναι καιρός να κερδίσουμε τον χαμένο χρόνο με μεθοδικότητα, επιμονή, σχεδιασμό και καθαρά προκαθορισμένους στόχους. Απλά με λιγότερα λόγια και περισσότερο ιδρώτα μπορούμε να καταφέρουμε πολλά ακόμα. Στο βασικό σχεδιασμό μας πρέπει να χουμε την μείωση απορριμμάτων εντάσσοντας την ανακύκλωση και την κομποστοποίηση στην υποχρεωτική διαχείριση και αυτό ανεξάρτητα από τον τελικό τρόπο διαχείρισης. Τέλος πρέπει να αξιοποιηθούν τα πρες κοντέινερ σαν κινητοί σταθμοί μεταφόρτωσης και όχι μόνο σαν μέσο μεταφοράς. Το κόστος διαχείρισης δηλαδή πρέπει να ναι το βασικό μας μέλημα».
Για την Δημοτική αρχή της Βέροιας η μεταφορά των απορριμμάτων με δικά της μέσα, αποτελεί την απαρχή μιας συνολικής διαχείρισης. «Κύριο μέλημά μας από δω και στο εξής είναι να περάσουμε τα μηνύματα της ελαχιστοποίησης, της επαναχρησιμοποίησης της ανακύκλωσης και της κομποστοποίησης των απορριμμάτων από τους πολίτες» τονίζει ο Αντιδήμαρχος Βασίλης Παπαδόπουλος.
Μειώνεται το κόστος και οι ποσότητες
Με τη μεταφορά των απορριμμάτων στον ΧΥΤΑ της Κοζάνης με τα πρες κοντέινερ του Δήμου και την λήξη της σύμβασης με τον ιδιώτη, θα μειωθεί το κόστος. Το ταμείο του Δήμου Βέροιας θα είναι ωφελημένο κατά 30%, όπως εκτίμησε ο Βασίλης Παπαδόπουλος.
Χαρακτηριστικά στοιχεία είναι οι αριθμοί του 2015: Ο Δήμος Βέροιας πλήρωσε για την μεταφορά 290.000 ευρώ και για την διάθεση στον ΧΥΤΑ Κοζάνης το ποσό των 490.000 ευρώ. Αξιοσημείωτο στοιχείο είναι και η μείωση του όγκου σκουπιδιών καθώς κατά το 2015 οι ποσότητες απορριμμάτων που μεταφέρθηκαν στην Κοζάνη, ήταν κατά 1.500 τόνους λιγότερες.
Η μείωση της ποσότητας των απορριμμάτων οφείλεται στην συνολική προσπάθεια της πολιτείας αλλά και του Δήμου Βέροιας για την ευαισθητοποίηση των πολιτών, αλλά και η οικονομική κρίση, αφού πλέον οι πολίτες αποφεύγουν την σπατάλη και αναγκάζονται την επαναχρησιμοποίηση των αγαθών.