ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Φωτεινοί σηματοδότες για το κυκλοφοριακό πρόβλημα στη Βέροια!

ΤΙ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ Ο ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΗΜΑΘΙΑΣ ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΚΟΥΓΚΑΣ ΣΕ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΒΕΡΟΙΑ»

Την λειτουργία του …Σταμάτη και του Γρηγόρη για την εύρυθμη κυκλοφοριακή λειτουργία στον αστικό ιστό της Βέροιας καθώς και άλλων παρεμβάσεων, προτείνει ο νέος Διευθυντής της Αστυνομικής Διεύθυνσης Ημαθίας Διονύσης Κούγκας.

Ο Αστυνομικός Διευθυντής έχει πλήρη γνώση για τα προβλήματα και την λειτουργία της πόλης, για πολλούς και διάφορους λόγους. Πρώτα απ΄ όλα κατάγεται από την Ημαθία. Στην συνέχεια υπηρέτησε τα περισσότερα χρόνια της επαγγελματικής του καριέρας ως αξιωματικός της Ελληνικής Αστυνομίας, τόσο ως Διοικητής της Τροχαίας Βέροιας, όσο τα τελευταία χρόνια και ως Διοικητής της Σχολής Μετεκπαίδευσης και Επιμόρφωσης Αστυνομίας Βόρειας Ελλάδας που εδρεύει στο Πανόραμα Βέροιας. Είναι εδώ και πολλά χρόνια κάτοικος Βέροιας και βιώνει με τα όποια προβλήματά της…

Βασικά με τον Διονύση Κούγκα περιορίσαμε την συζήτησή μας στα ζητήματα που υπάρχουν με το κυκλοφοριακό πρόβλημα που υπάρχει στην πόλη της Βέροιας και τις λύσεις που πρέπει να δοθούν άμεσα και μεσοπρόθεσμα σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές.

«Πέρα από το υπηρεσιακό καθήκον, είναι ένας πολίτης της πόλης αυτής και αυτό αποτελεί πλεονέκτημα για μένα. Γνωρίζω όπως ο καθένας τα προβλήματα που υπάρχουν. Και πιστεύω πως με την εμπειρία και γνώση που έχω, μπορώ να συμβάλλω καταθέτοντας και τις δικές μου απόψεις» μας είπε ο Αστυνομικός Διευθυντής Διονύσης Κούγκας.

Ήρθε η ώρα του «Σταμάτη» και του «Γρηγόρη»

Η Βέροια είναι από τις πόλεις που, ίσως, έχουν τους λιγότερους σηματοδότες σε σχέση με την δόμησή της, το κομβικό της σημείο και μια σειρά άλλων συγκριτικών παραμέτρων. Άλλωστε η ελληνική τηλεόραση φροντίσει να προβάλει τον Νίκο Σταυρίδη και τον Μίμη Φωτόπουλο στην ταινία «ο Σταμάτης και ο Γρηγόρης», δύο όροι που συνδέθηκαν με το «κόκκινο» και το «πράσινο» των φωτεινών σηματοδοτών.

Ο Διονύσης Κούγκας μας αποκάλυψε πως την Πέμπτη έγινε συνάντηση με τον Δήμαρχο Κώστα Βοργιαζίδη με τον οποίο αντάλλαξε διάφορες απόψεις για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης και συνολικά την παραβατικότητα. Όμως κατατέθηκε και ως ώριμη, πλέον, άποψη, η τοποθέτηση φωτεινών σηματοδοτών σε κομβικά σημεία της πόλης.

«Απαιτείται η συνεργασία με τους τοπικούς δημάρχους στα πλαίσια του στρατηγικού στόχου ελεύθερη κυκλοφορία πεζών και οχημάτων μέσα στον αστικό ιστό. Άρα αυτό το δόγμα περιλαμβάνει κάποιες δράσεις από πλευράς αστυνομίας. Για να αστυνομεύσεις μια περιοχή, το ανθρώπινο δυναμικό δεν φτάνει και τα σημεία ελέγχου είναι πολλά. Άρα απαιτούνται τεχνικά μέσα, τεχνητή αστυνόμευση. Βοηθητικά των αστυνομικών.

Τέθηκε στον Δήμαρχο Βέροιας η θέση μας για τοποθέτηση και λειτουργία φωτεινών σηματοδοτών σε καίρια κομβικά σημεία που παρουσιάζουν κυκλοφοριακό φόρτο. Τέτοια σημεία είναι η πλατεία Ωρολογίου, διασταύρωση Πιερίων με Θωμαϊδου, Βενιζέλου (στο τρίγωνο ΔΕΗ), ίσως στην οδό Ελιάς στο πέταλο με την Ανοίξεως μετά από σχετική μελέτη συγκοινωνιολόγων, στον Προμηθέα (στα Εβραϊκά Μνήματα), στην Πιερίων (στην διασταύρωση που οδηγεί στην Αστυνομική Διεύθυνση), ίσως στην Πιερίων στην διασταύρωση για το νοσοκομείο» μας είπε ο Αστυνομικός Διευθυντής και συμπλήρωσε πως «αυτά είναι τα σημεία που πρέπει να λειτουργήσουν φωτεινοί σηματοδότες και διαπίστωσα πως ο Δήμαρχος είναι θετικός. Θα συνεργαστεί για κάποια συγκοινωνιακή μελέτη, η οποία θα γίνει παράλληλα με το δεύτερο μέρος της ανάπλασης που θα γίνει στην πόλη και κάποιες τεχνικές βελτιώσεις».    

Διονύσης Κούγκας: Οι κυκλικοί κόμβοι θα βοηθήσουν…

Ένα άλλο ζήτημα που θίξαμε στον Αστυνομικό Διευθυντή Ημαθίας είναι οι κυκλικοί κόμβοι που πρόκειται να κατασκευάσει ο Δήμος σε κεντρικά σημεία της πόλης και κατά πόσο θα συμβάλλουν στην εύρυθμη κυκλοφοριακή ροή στον αστικό ιστό. Είναι ένας στόχος της δημοτικής αρχής τον οποίο γνωστοποίησε η εφημερίδα μας με παλαιότερο ρεπορτάζ που έκανε.        

«Όπως ενημερώθηκα, θα γίνουν τρεις κυκλικοί κόμβοι. Ένας στην Ακροπόλεως με Θερμοπυλών, ο δεύτερος στο 5ο Δημοτικό σχολείο και ο τρίτος στην Ακροπόλεως κοντά στην γέφυρα Κούσιου. Θεωρώ ότι θα βοηθήσουν σημαντικά» μας είπε ο Διονύσης Κούγκας, αν και το δικό μας ρεπορτάζ έκανε αναφορά για κυκλικό κόμβο στο τέλος της οδού Ακροπόλεως, στην διασταύρωση με τον δρόμο που οδηγεί στο σημείο που ρίπτεται ο σταυρός τα Θεοφάνια.

Κολωνάκια στη μέση των δρόμων Μητροπόλεως και Βενιζέλου

Ένα άλλο θέμα που τέθηκε για την ομαλή ροή κυκλοφορίας από τον Αστυνομικό Διευθυντή Ημαθίας στον Δήμαρχο Βέροιας Κώστα Βοργιαζίδη, είναι η στάση στάθμευση στις οδικές αρτηρίες της πόλης, όπως είναι η οδός Μητροπόλεως και η οδός Βενιζέλου.

Όπως είπε χαρακτηριστικά ο Διονύσης Κούγκας, «όταν έχεις οδικούς άξονες που έχει μία ροή κυκλοφορίας κατά κατεύθυνση, εκεί για να αποφύγεις την στάση, στάθμευση, έστω για λίγο, που δημιουργεί το μποτιλιάρισμα πίσω από αυτόν που σταμάτησε, είτε ηθελημένα, είτε άθελά του για λίγο, πρέπει να τοποθετηθούν κολωνάκια στην διαχωριστική γραμμή του δρόμου, όπως έγινε στην Πτολεμαϊδα, στην Καστοριά. Γιατί αν μπει κολωνάκι, ο πίσω δεν μπορεί να κάνει ελιγμό» και συμπλήρωσε:

«Εκεί υπάρχει μια αντίδραση από τον Δήμαρχο γιατί υπάρχουν διαμαρτυρίες από τους οδηγούς ταξί γιατί έχουν τις επιβιβάσεις και αποβιβάσεις. Νομίζω στην περίπτωση αυτή υπάρχει και μια κατανόηση απ΄ όλους μας. Το πρόβλημα είναι αυτός που θα σταματήσει για να εξυπηρετηθεί από τα καταστήματα. Πιστεύω η πρόταση αυτή που έκανα, θα λύσει ένα μέρος της ροής της κυκλοφορίας».  

Μπάρες, θέσεις δικύκλων και σεβασμός με τις φορτοεκφορτώσεις

Ο Αστυνομικός Διευθυντής Διονύσης Κούγκας είναι ένας καλός συνομιλητής που δεν διακατέχεται από αναστολές σκέψεων, ούτε έχει πρόβλημα να …σπάσει αυγά, όταν πρόκειται για το δίκιο και προς το κοινωνικό συμφέρον.

Έτσι μας δόθηκε η δυνατότητα να κάνουμε μια αναφορά και σε άλλα ζητήματα που αφορούν την λειτουργικότητα της πόλης, εκτός από την εγκληματικότητα, για την οποία μας προϊδέασε ότι στη Βέροια είναι σε χαμηλό ποσοστό.

«Μπήκαμε» λίγο και το πεζοδρομημένο εμπορικό κέντρο της Βέροιας. Εκεί που παρατηρούμε να κυκλοφορούν ανεξέλεγκτα και σε καθημερινή μεγάλα οχήματα τροφοδοσίας καταστημάτων και δικύκλων.

«Πρέπει να μπουν σε λειτουργία οι μπάρες στις δύο εισόδους του πεζοδρομημένου εμπορικού κέντρου και το ανέφερα στον Δήμαρχο. Εμείς από την πλευρά μας και κατόπιν εντολής του Υπουργείου μας, κάνουμε μια εκκαθάριση σε ότι ενοχλεί τον πεζό. Τη μητέρα με το καρότσι, τον ηλικιωμένο, έναν πολίτη που πάει την βόλτα του. Ο πεζόδρομος αυτήν την έννοια έχει» ανέφερε ο Αστυνομικός Διευθυντής και τόνισε πως «απομάκρυνση βοηθητικών αντικειμένων των καταστημάτων, όπως ψυγεία, ζαρντινιέρες, πρόσθετα τραπεζοκαθίσματα, πρόσθετες κατασκευές που θα γίνουν λόγω του αντικαπνιστικού νόμου. Η κυκλοφορία δικύκλων. Δεν μπορεί να πίνει η μητέρα τον καφέ της και με το που ακούει μηχανάκι να τινάζεται όρθια. Μάλιστα επιβάλλαμε πρόστιμα σε σταθμευμένα μηχανάκια στην αρχή της οδού Τσούπελη. Μπορεί να μην εμπόδιζαν και υπήρχε αρκετός χώρος είτε για πεζό, είτε και για όχημα έκτακτης ανάγκης. Όμως υπάρχει η κακή νοοτροπία αυτός που έχει το μηχανάκι να μην πάει σπίτι του από την Βενιζέλου και την Μητροπόλεως, αλλά μέσα από το πεζοδρομημένο εμπορικό κέντρο. Είναι μια καθαρά αποτρεπτική ενέργεια, όχι ως σταθμευμένο, αλλά ως μετέπειτα ενέργεια του οδηγού…

Πάνω σ΄ αυτήν την κατεύθυνση τέθηκε στον Δήμαρχο να δημιουργήσει πρόσθετες θέσεις στάθμευσης δικύκλων. Τώρα υπάρχουν μόνο στην οδό Παστέρ, Ζωγιοπούλου και Βικέλα, πριν τις μπάρες. Προτείναμε να δημιουργηθούν πρόσθετες θέσεις στη Βενιζέλου, εκεί που υπήρχε παλαιά η πιάτσα ταξί, στην πλατεία  Αγίου Αντωνίου, σε ένα τμήμα εκεί που σταθμεύουν αυτοκίνητα και στην πλατεία Πλατάνων. Όλα τα σημεία είναι περιμετρικά του εμπορικού κέντρου.

Σε όλα αυτά επικουρικά μπορεί να βοηθήσει η Δημοτική Αστυνομία, αν και έχει λίγα άτομα, και τις τελευταίες μέρες παρατηρώ μια κινητικότητα μέσα στο εμπορικό κέντρο».

Όσον αφορά τα μεγάλα οχήματα που εισέρχονται εντός του πεζοδρομημένου εμπορικού κέντρου για την τροφοδοσία των καταστημάτων, ο Αστυνομικός Διευθυντής μας είπε πως «υπάρχει πρόσφατη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου που ορίζει τις φορτοεκφορτώσεις, τον χρόνο λειτουργίας των καταστημάτων. Δηλαδή πρωί και απόγευμα. Αντίθετα ο κώδικας ορίζει συγκεκριμένες ώρες που θα μπορεί νέα όχημα να κάνει την φορτοεκφόρτωση. Έτσι εμείς ως Αστυνομία θα ετοιμάζουμε εισήγηση που ο χρόνος θα είναι 7 με 11 το πρωί, οι οποίες θα ορίζονται και πάνω στις πινακίδες και να υπάρχει παράλληλα έλεγχος οι χώροι που υπάρχουν για τα οχήματα αυτά να είναι πάντοτε καθαροί και να μην σταθμεύουν άλλα αυτοκίνητα τις ώρες αυτές. Γι αυτό απαιτείται σεβασμός των οδηγών στις εσοχές που είναι για τα φορτηγά φορτοεκφόρτωσης, αλλά και οι φορτοεκφορτωτές να τηρούν το συγκεκριμένο ωράριο και να μην κάνουν φορτοεκφορτώσεις όλες τις ώρες της μέρας».

Μπάρες στο πάρκινγκ των λεωφορείων στην Ελιά

Φυσικά στην ατζέντα της συζήτησης-ενημέρωσης δεν θα μπορούσε να μην είναι καταγεγραμμένο το θέμα με την παράνομη στάθμευση αυτοκινήτων στο πάρκινγκ για τα λεωφορεία στην Ελιά. Για το θέμα αυτό ο Διονύσης Κούγκας μας είπε:

«Ανέφερα στον Δήμαρχος πως πρέπει να τοποθετηθούν μπάρες στον χώρο που δόθηκε για να σταθμεύουν τα τουριστικά λεωφορεία. Ναι μεν υπάρχει πινακίδα που απαγορεύει την στάθμευση των αυτοκινήτων, αλλά θέλουμε ολημερίς ένα αστυνομικό για να ελέγχει. Υπάρχουν μπάρες με αισθητήρες για μεγάλα οχήματα τις οποίες μόλις ακουμπήσουν οχήματα μεγάλου όγκου, τότε βυθίζονται. Βέβαια αυτές κοστίζουν. Γι αυτό ας μπουν χειροκίνητες, τις οποίες θα ανεβοκατεβάζει ο οδηγός του λεωφορείου». 

Περί κυκλοφοριακών ρυθμίσεων

Τις τελευταίες δεκαετίες, όταν με την αύξηση του αριθμού των αυτοκινήτων έγινε έντονο το κυκλοφοριακό πρόβλημα και η έλλειψη θέσεων στάθμευσης, ακούσαμε ένα σωρό συμπεράσματα και προτάσεις κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, από μελέτες που έκαναν διάφοροι συγκοινωνιολόγοι. Άλλες εφαρμόστηκαν μερικώς και στην συνέχεια καταργήθηκαν και άλλες βρίσκονται αρχειοθετημένες σε κάποια γραφεία.

Όμως ο Αστυνομικός Διευθυντής Ημαθίας Διονύσης Κούγκας, ως «πρακτικός» από την καθημερινή του επαγγελματική ενασχόληση και των σκέψεων για την εξεύρεση λύσεων που θα ανακουφίσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα, μας κατέθεσε τις  προτάσεις του.   

«Όταν ξεκίνησε το 2008 η ανάπλαση, συμμετείχα τότε στις επιτροπές ως Διοικητής της Τροχαίας. Είχα καταθέσει 12 προτάσεις. Μεταξύ αυτών ήταν οι κυκλικοί κόμβοι. Επίσης αρχική μου πρόταση ήταν να κλείσε το κέντρο, όπως έγινε σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις. Δηλαδή άνοδος η Κεντρικής, κάθοδος η Μητροπόλεως, τελείως κλειστή η Βενιζέλου. Από Μητροπόλεως πήγαινες Ανοίξεως ή Πιερίων με κάθοδο την οδό Αγίου Δημητρίου. Για την Αγίου Δημητρίου θα πως ακόμα και σήμερα δεν εξυπηρετεί η άνοδος. Όποιος θέλει σήμερα να βγει από την Μητροπόλεως, πρέπει να περάσει από το κέντρο. Γιατί να μην βγει από την Αγίου Δημητρίου για να φύγει για Μακροχώρι ή Θεσσαλονίκη ή τα άλλα χωριά που συνδέονται από την οδό Πιερίων» μας είπε και τόνισε:

«Επίσης πέστε μου μία πλατεία που δεν είναι κυκλική. Στη Βέροια έχουμε δύο πλατείες, Ωρολογίου και Ελιάς και δεν είναι καμία κυκλική. Αν η πλατεία Ωρολογίου ήταν κυκλική δεν θα πρότεινα φωτεινούς σηματοδότες γιατί θα υπήρχε ροή. Δεν θα «φόρτωνε». Ακόμη και στην πλατεία Ελιάς. Θα μπορούσε να γίνει περιμετρικά του σιντριβανιού για να φύγει κάποιος στην Ανοίξεως και να μην μποτιλιάρει με την οδό Ελιάς. Επικράτησε τότε η λογική …πως θα πάει η γιαγιά να ψωνίσει από την αγορά. Γι αυτό πρέπει να υπάρχουν χώροι στάθμευσης για να «κόψεις» το εμπορικό κέντρο. Γι αυτό προτείναμε να γίνουν πάρκινγκ κάτω από την Ελιά, στην ΔΕΗ (στα νεκροταφεία) και στην 16ης Οκτωβρίου. Και στα σημεία αυτά της πόλης να λειτουργούν 12θέσια μικρά βαν για να μεταφέρουν δωρεάν τον κόσμο στο εμπορικό κέντρο. Καινοτόμες προτάσεις τις οποίες κανείς δεν τις υποστήριξε.

Τέλος καμία πόλη στην Ελλάδα δεν έχει αφετηρίες και τερματισμούς αστικών και υπεραστικών λεωφορείων εντός της πόλης. Πρέπει να φύγουν εκτός της πόλης. Όλα αυτά φορτίζουν κυκλοφοριακά ένα κέντρο πόλης. Ένα λεωφορείο που περνάει κέντρο πόλης, με έναν ελιγμό, γιατί κάποιος είναι κάπως είναι πιο έξω παρκαρισμένος, προκαλεί ουρά πέντε οχημάτων σε μόλις 12 δευτερόλεπτα. Δύο τρεις φορές να σταματήσει σε διάβαση πεζών για να περάσει μία γριούλα ή κάποιοι πεζοί, δημιουργείται ουρά αυτοκινήτων. Κι αυτό δεν είναι θέμα αστυνόμευσης πλέον. Είναι θέμα αστικής κατασκευής, πολεοδομικών ρυθμίσεων που εμείς αντί να τις διευκολύνουμε, τις επιβαρύνουμε…» 

Περί κυκλοφοριακής παιδείας και αγωγής

Η Βέροια είναι πρώτη σε σεβασμό των πεζών από τους οδηγούς, ωστόσο παρατηρούμε παραβάσεις καθημερινότητας, και από τους οδηγούς και από τους πεζούς. Οι μεν οδηγοί παραβιάζουν τον ΚΟΚ, ενώ οι πεζοί διέρχονται από τους δρόμους ανεξέλεγκτα και όχι από τις διαβάσεις. Αυτή η καθημερινή εικόνα βρίσκει σύμφωνο και τον Διονύση Κούγκα ο οποίος μας αποκάλυψε τα εξής:  

«Πρόσφατα, όταν προεκλογικά με επισκέφθηκαν οι υποψήφιοι δήμαρχοι της Βέροιας, τους είπα ότι αν εκλεγείτε να κάνετε ένα πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής και τους υπέδειξα σημείο μέσα στην Σχολή Μετεκπαίδευσης της οποίας τότε ήμουν ο Διοικητής της. Όλη η έκταση είναι 100 στρέμματα. Ένα πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής απαιτεί μία έκταση 5,6,7 στρεμμάτων. Και επειδή έχουμε παραδείγματα λεηλασιών από το πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής στη Νάουσα, η Βέροια αν το κάνει μέσα στην Σχολή θα φυλάσσεται, ενώ τα παιδιά θα επιμορφώνονται σε σχολικό περιβάλλον».